Kategoria: Tv-sarjat

  • Pahimmat fiktiiviset hahmot

    Pahimmat fiktiiviset hahmot

    Tässä postauksessa käsittelen moraalisesti pahimpia fiktiivisiä hahmoja. Nämä hahmot voivat olla elokuvista, tv-sarjoista, videopeleistä, kirjoista tai minkä tahansa tyyppisestä mediasta, kunhan ovat fiktiivisiä. Tämä postaus on aiheeltaan synkkä ja häiritsevä, joten jatka lukemista omalla vastuulla. Valitsin näitä hahmoja tähän postaukseen 25, ja lähinnä sellaisia hahmoja, jotka tiedän hyvin. Asetin rajaksi myös 1 hahmo per kukin universumi. Pahuuden kriteerinä ei ole pelkästään kuolon uhrien määrä. Myös motiivi, sadistisuus ja hyvien piirteiden puute vaikuttavat mielestäni siihen kuinka paha kukin pahis on. Jos pahuus määriteltäisiin vain uhrien mukaan, silloin Marvel elokuvien Thanos olisi reilusti pahempi kuin Palpatine, mutta Palpatinea näytetään silti yleisesti pidettävän paljon Thanosta pahempana motiivien ja persoonallisuutensa takia. Kaikki postauksessa esiintyvät hahmot ovat erittäin moraalisesti pahoja. Jopa niin pahoja, että jotkut tunnetut hahmot kuten Hannibal Lecter ja Jigsaw pitivät jättää listan ulkopuolelle, koska hekään eivät olisi olleet riittävän pahoja tälle listalle. Pyrin tässä postauksessa menemään vähiten pahasta hahmosta moraalisesti pahimpaan hahmoon. Ja yritän arvioida mikä näiden hahmojen moraalinen ranking voisi olla. Nyt aiheen pariin.

    25. Anton Chigurh 

    Anton Chigurh on yksi elokuva maailman realistisimpia ja isoimpia psykopaatteja, ellei jopa se isoin ja psykoin tappaja. Anton Chigurh on jääkylmä tappaja elokuvasta ja kirjasta No country for old men, joka tappaa kenet tahansa epäröimättä ja ilman mitään tunnontuskia. Hän on niin vailla empatia kykyä ja inhimillisyyttä, että monet ovat jopa miettineet, että onko hän edes ihminen. Chigurh tykkää välillä myös leikkiä uhreillaan, ja hän näyttää jonkin asteisia sadismin piirteitä. Välillä Chigurh laittaa uhrin valitsemaan elämän ja kuoleman väliltä pyöräyttämällä kolikkoa, ja antamalla uhrille 50/50 mahdollisuuden selvitä, mikäli uhri veikkaa oikein, kummalle puolelle kolikko kaatui. Vaikka Chigurh onkin läpeensä paha, sentään hän ampuu uhrinsa välittömästi kuoliaaksi, eikä kiduta tai raiskaa heitä, joten laitoin Chigurhin vähiten pahaksi hahmoksi, tässä postauksessa käsiteltävistä hahmoista. Niin paha kuin hän onkin, mielestäni kaikki seuraavat postauksen hahmot ovat vielä paljon pahempia, ja Chigurh on selkeästi vähiten paha tämän postauksen hahmoista. 

    Menetetty maa (2007) – IMDb 

    No Country for Old Men by Cormac McCarthy | Goodreads 

    24. Patrick Bateman 

    Kun kerron Patrick Batemanista nyt, tarkoitan hänen kirja versiota, joka on huomattavasti pahempi kuin hänen elokuva versio. Patrick Bateman tekee ihan järjettömän väkivaltaisia ja sairaita asioita American psycho kirjassa. Hänen kirja versio ei ole pelkästään sarjamurhaaja. Hän on kirjassa myös raiskaaja, nekrofiili, kannibaali, eläinrääkkääjä, antisemitisti, homofoobikko ja paljon muuta. Tämän lisäksi hän on erittäin sadistinen ja kiduttaa uhrejaan sairailla ja sadistisilla tavoilla. Patrick Bateman ei näytä ripaustakaan inhimillisyyttä kirjan aikana. Hän ei myöskään säästänyt sihteerinsä Jeania henkeä hyvyyden tähden. Hän ilmeisesti säästi hänet, jotta hänen narsistinen ego saisi enemmän rakkautta. Niin sairas kuin Bateman onkin, on myös väitelty siitä, että kuvitteliko ja hallusinoiko Bateman kaikki tekemänsä murhat, ja tapahtuiko niitä edes oikeasti. Jos nämä murhat olivat vain hallusinaatio, sitten Bateman saattaisi kuulua listan pohjalle. 

    American Psycho by Bret Easton Ellis | Goodreads 

    23. Ramsay Bolton 

    On melkein ihmeellistä, että Game of thronesin Ramsay Bolton on tämän postauksen alkupäätä, kun ottaa huomiion miten sadistinen hän on. Ramsay on henkilö, joka tykkää kiduttaa uhreja viikkokausia huvin vuoksi, ja hän on myös raiskannut paljon ihmisiä. Tämän lisäksi Ramsay tappoi oman perheensä Game of thrones tv-sarjassa, ja syötti vauva veljensä koirille. Ja Ramsay Boltonin kirjaversio on jopa pahempi kuin tv-sarja versio. Kuulemma kirjoissa hän pakottaa uhreja syömään itseään, ja laittaa koiransa raiskaamaan ihmisiä, ja myöskin nylkee paljon ihmisiä. En ole varma hänen kirja versiosta, mutta hänen tv-sarja versiolla on silti erittäin pieni ripaus inhimillisyyttä. Hänen tv-versio oli järkyttynyt, kun hänen isänsä Roose kertoi raiskanneensa Ramsayn äidin. Ramsay ei nauttinut perheensä tappamisesta, ja se oli hänelle jopa hieman ikävä kokemus. Ramsay tappoi perheensä saadakseen valtaa, mutta ei huvin vuoksi. Ramsayn tv-versio sanoo myös vetävänsä rajansa kannibalismiin. Hän on silti erittäin sairas ja paha myös tv-sarjassa, mutta toisin kuin suuri osa tämän postauksen hahmoista, hänellä on näiden kohtien perusteella äärimmäisen pieni ripaus inhimillisyyttä, ja hänen taustatarinansa on jonkin verran traaginen. En ole silti varma, että onko hänen kirjaversiollaan mitään tämänkaltaista hetkeä. Ramsay Bolton on lähes varmasti Game of thrones tv-sarjan moraalisesti pahin hahmo. Mutta kun puhutaan kirjoista, Euron Greyjoy on varmaan vielä häntä pahempi. 

    Game of Thrones (TV Series 2011–2019) – IMDb 

    A Clash of Kings (A Song of Ice and Fire, #2) by George R.R. Martin | Goodreads 

    22. Johan Liebert 

    Johan Liebert on erittäin älykäs mestari manipuloija ja erittäin häiriintynyt pahis animesta ja mangasta nimeltä Monster. Johan Liebert on nihilistinen sarjamurhaaja, joka tappaa kylmäverisesti ihmisiä, koska Johanista millään muulla kuin kuolemisella ei ole mitään merkitystä. Eikä Johan pelkästään tapa heitä. Hän psykologisesti rikkoo uhrinsa, ja ajaa heidät itsemurhaan tai tappamaan muita. Ja Johan tekee tätä jopa pienille lapsille. Johan on henkilö, joka voisi ajaa pienen lapsen itsemurhaan tuntematta mitään tehdessään niin. Johan yrittää luoda kaaosta, ja aiheuttaa maailman lopun, ja hän haluaa tappaa, joka ikisen ihmisen, paitsi siskonsa Annan, ja lääkäri Tenman, joka pelasti hänen henkensä aiemmin. Johanilla on kuitenkin ripaus inhimillisyyttä, kun puhutaan siitä, että hän välittää siskostaan ja Tenmasta jollakin tasolla, ja hän on myös erittäin traaginen pahis, jolla oli traumaattinen lapsuus. Mutta siitä huolimatta, hänen tekonsa ja tavoitteensa tappaa kaikki on erittäin paha ja kieroutunut. Jos Johanilla ei olisi näitä pieniä inhimillisiä piirteitä, hän olisi korkeammalla tässä postauksessa. Ja vaikka hänellä saattaa olla ripaus enemmän inhimillisyyttä kuin muilla postauksen hahmoilla, hänen tekonsa ja motiivinsa tekevät hänestä silti äärimmäisen pahan. 

    Monster (TV Series 2004–2005) – IMDb 

    Naoki Urasawa’s Monster, Volume 1: Herr Dr. Tenma by Naoki Urasawa | Goodreads 

    21. Lord Voldemort 

    Voldemort on Harry Potter kirjasarjan ja elokuvasarjan pahis. Voldemort on paha velho, joka on tehnyt hirveitä asioita, ilman mitään tunnon tuskia. Voldemort kiduttaa ihmisiä huvin vuoksi. Ja hän kidutti myös teini-ikäistä Harrya. Voldemort on henkilö, joka tappaisi kenet tahansa epäröimättä, mukaan lukien vauvan. Ainut väiteltävissä oleva inhimillinen piirre Voldemortissa on, että hän saattaa välitää jollakin tasolla käärmeestään Naginista, mutta tämäkin on väiteltävissä. Muutoin Voldemort on läpeensä paha kaikin tavoin, ja hän syntyi pahana. Tämän kaiken lisäksi Voldemort vihaa jästejä, ja pitää puhdasverisiä velhoja muita parempina. Hän on periaattessa velhomaailman natsi, ja hän on erittäin rasistinen jästejä ja kuraverisiä kohtaan. Jos Voldemort tappaisi tai orjuuttaisi kaikki jästit, se tarkoittaisi miljardeja uhreja. Jotkut väittävät, että Dolores Pimento tai Bellatrix Lestrange olisivat pahempia kuin Voldemort. Itse olen vahvasti eri mieltä. Pimento on erittäin vihattava ja ärsyttävä, mutta en näe häntä yhtä moraalisesti pahana. Ja Bellatrix sentään välitti siskostaan. 

    Harry Potter ja viisasten kivi (2001) – IMDb 

    Harry Potter and the Philosopher’s Stone by J.K. Rowling | Goodreads 

    20. Michael Myers 

    Michael Myers on Halloween elokuvien pahis. Hän on kirjaimellisesti täysin paha. Ja tarkoitan tällä nyt alkuperäistä Carpenterin Halloween elokuvien Myersia, en uutta Rob Zombien Myersia, jolla on traaginen taustatarina. Michael Myers tappoi perheensä ollessaan 6-vuotias, ja ilman mitään tunnetta. Myöhemmin aikuisiällä hän karkasi mielisairaalasta, ja on tappanut sen jälkeen kymmeniä henkilöitä, sanomatta sanaakaan ja ilman minkäänlaista tunne reaktiota. Myersin kuvaillaan olevan täysin paha, ja kukaan ei edes tiedä tai ymmärrä miten hänen mielensä toimii. Myersilla ei ole edes muuta persoonallisuutta. Hän on vain paha. Ja mielestäni hän on yksi parhaimpia esimerkkejä läpeensä pahasta hahmosta. Syy miksi Myers on silti lähellä alkua tässä postauksessa, on se, että hän ei kiduta tai raiskaa uhrejaan, eikä hän ole ainut pahan ruumiillistuma mainstream fiktiossa, ja hänen uhrilukunsa ei ole kovin suuri. 

    Halloween – naamioiden yö (1978) – IMDb 

    19. Mr. Hyde 

    Mr. Hyde on mielestäni vähälle huomiolle jäänyt valinta ja aliarvostettu pahis, kun puhutaan erittäin pahoista fiktiivisistä hahmoista. Hyde on Dr. Jekyllin paha puolisko kirjassa “Strange case on Dr. Jekyll and Mr. Hyde”. Kirjan maailmassa ja kirjan mukaan, jokaisella ihmisellä, ja jopa kaikista pahimmilla ihmisillä on 2 puolta. Hyvä puoli ja paha puoli. Mutta Mr. Hyde ei ole ihminen. Hän on pelkkä ihmisen paha puoli, joten hän on kirjaimellisesti 100% paha kaikin tavoin. Hän on mielestäni jopa paras fiktiivinen kuvaus pahan ruumiillistumasta Paholaisen ohella. Ja syitä tähän on se että hänet luotiin jo 1800-luvun lopussa, ja jo ennen pahiksia kuten Jokeri, Michael Myers, Palpatine tai moni muu. Hyde oli olemassa ennen noita kaikkia, ja jos häntä vertaa Michael Myersiin, kumpikin heistä on 100% paha, mutta ero heidän välillään on se, että Myersilla ei ole persoonallisuutta lainkaan. Mr. Hydella on selkeä persoonallisuus, vaikka hän on samaan aikaan 100% paha. Ja jos häntä vertaa muihin listalla oleviin pahiksiin, hänessä on myös se ero, että hänen pelkkä olemassa olonsa lähistöllä on tarpeeksi saamaan ihmiset tuntemaan vahvoja negatiivisia tunteita, kuten vihaa, inhoa ja pelkoa. Ja tämä on siksi koska hänellä ei ole sitä hyvää puolta, joka kaikilla muilla ihmisillä on. Edes Michael Myers ei saa pelkällä olemuksellaan yhtä vahvoja reaktioita, ennen kuin hän alkaa tappamaan. Ja yksi asia Mr. Hydessa on myös se, että hän on erittäin sadistinen. Hän nauttii tappamisesta yhtä paljon tai enemmän kuin monet muut sadistiset sarjamurhaaja pahikset, mutta toisin kuin monet muut murhaajat, hän ei ole edes ihminen. Kun puhutaan Mr. Hyden rikoksista, ne eivät ole mitään poikkeuksellisen julmia, mutta se miten hänen hahmonsa on kirjoitettu ja miten hän ajattelee asioista on mielestäni hyvin selitetty ja kerrottu, ja joka tekee hänen hahmostaan poikkeuksellisen pahan. Jos jokaisella ihmisellä on hyvä ja paha puoli, joiden suuruus kylläkin vaihtelee, niin se tarkoittaisi, että jopa pahimmilla sarjamurhaajilla ja diktaattoreilla on jonkin kokoinen äärimmäisen pieni hyvä puoli, mutta Mr. Hydellä tätä puolta ei ole lainkaan, koska hän ei ole ihminen ollenkaan. 

    Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Robert Louis Stevenson | Goodreads 

    18. Griffith 

    Griffith on tunnettu, pahamaineinen ja erittäin vihattu hahmo animesta ja mangasta Berserk. Griffith ei ole yhtä sadistinen kuin monet muut postauksen hahmot, mutta hän on erittäin paha muilla tavoilla. Griffith on henkilö, joka päätti uhrata koko armeijansa oman tavoitteensa tähden, ja saadakseen lisää valtaa ja voimaa. Hän petti kaikki unelmansa vuoksi, ja hän ei pelkästään tappanut miehiään, hän tuomitsi heidät ikuiseen Helvettiin tehdessään uhrauksen. Tämän lisäksi Griffith raiskasi kaverinsa Gutsin tyttöystävän Cascan Gutsin edessä, satuttaakseen Gutsia. Tämä oli niin traumaattinen kokemus Cascalle, että Cascan persoonallisuus hajosi tämän jälkeen. Myös koko maailma muuttui pahemmaksi ja demonisemmaksi paikaksi, Griffithin tekemien päätösten takia. Ja Griffith on saanut melkein kaikki uskomaan, että hän on sankari, vaikka on itse syypää siihen, että maailmasta tuli pahempi paikka. Griffith oli erittäin narsistinen ihminen jo ennen, kuin hän petti kaikki. Griffith on Berserkin selkeästi tunnetuin ja vihatuin pahis, joten laitoin hänet tälle listalle. Mutta siitä huolimatta hän ei ole välttämättä sarjan moraalisesti pahin pahis. Tämä pahin pahis saattaa olla myös Wyald tai Ganishka, jotka ovat sadistisempia kuin Griffith ja raiskaajia yhtä lailla. Tai se saattaa olla The Void tai Idea of evil, jotka ovat enemmän pahan ruumiillistumia. Verrattuna muihin postauksessa esiintyviin hahmoihin, on mahdollista, että Griffithillä on silti ripaus enemmän inhimillisiä piirteitä kuin heillä muilla. Hän on siltikin kauhea pahis, joka teki kauhean petoksen. 

    Berserk (TV Series 1997–1998) – IMDb 

    Berserk, Vol. 1 (Berserk, #1) by Kentaro Miura | Goodreads 

    17. Big brother 

    Kun puhutaan pahoista mainstream pahiksista, minusta George Orwellin 1984:n Big brother ja party ovat turhan vähällä huomiolla jätetty valinta. Minusta Big brother on yksi pahimpia fiktiivisiä diktaattoreja mitä tiedän. Elämä hänen hallinnon alla on tiukempaa ja hankalampaa kuin nykypäivän Pohjoiskoreassa. Ja Big brother on inspiroitu itse Stalinin pohjalta. Hän on melkein kuin Stalin itse, jos Stalinilla olisi ollut vieläkin enemmän valtaa. Jos joku vastustaa Big brotheria tai hänen Ingsoc puoluettaan millään lailla, hänet kidutetaan hengiltä. Big Brotherin ja puolueen vastustajat aivopestään rakastamaan Big brotheria kidutuksella, ja sitten heidät tapetaan. Ja sitten heidät poistetaan kokonaan historiasta kuin heitä ei olisi edes koskaan ollut. Big brother tai party ei näytä minkäänlaista hyvyyttä koko 1984 kirjan aikana. Heitä kiinnostaa vain valta ja totalitarismi, ja he haluavat tehdä ihmisistä aivottomia orjia, joiden koko persoonallisuus perustuu Big brotherin palvomiseen. Big brotherilla ei ole myöskään mitään ongelmaa viattomien tappamisessa tai kiduttamisessa, se riittää kuolemantuomiota varten, että joku tekee epäilyttäväksi tulkittavan ilmeen tai eleen. 1984 kirjassa on myös viitteitä, että Big brother ja party pommittaisivat omia kansalaisia ja valehtelisivat siitä, että meneillään on sota, koska se auttaisi heitä kansan kontrolloimisessa. Big brother saattaa olla pahempi kuin yksikään oikeasti elänyt diktaattori, koska kellään ei ole ollut yhtä paljon valtaa ja kontrollia kuin hänellä. Ja se miten hän kiduttaa kaikkia mitättömistä syistä saattaa olla pahempaa kuin mitä kukaan oikea diktaattori on yleisesti tehnyt vastustajilleen. 1984 kirjassa jää auki, että onko Big brotheria edes oikeasti olemassa, ja onko hän vain myytti. Jos häntä ei ole, sitten kirjan pahis on Party eli Puolue, tai Ingsoc ideologia. 

    1984 by George Orwell | Goodreads 

    1984 (1984) – IMDb 

    16. Bill Cipher 

    Bill Cipher on pahis piirretystä Gravity falls. Ja vaikka hän onkin piirroshahmo, hän on silti äärimmäisen paha. Bill Cipher on demoninen olio, joka haluaa luoda kaaosta ympärilleen ja tuhota kaiken. Bill Cipher on myös aiemmin tuhonnut kokonaisia universumeja. Ja hän on myös aika sadistinen. Jos häntä vertaa aiempiin postauksissa oleviin pahiksiin, kukaan heistä aiemmista ei ole halunnut ja yrittänyt tuhota kokonaisia universumeja. Bill on vain paha ja sadistinen demoni, joka haluaa tuhota kaiken ja aiheuttaa kärsimystä. Tämä Bill Cipherin motiivi on vielä pahempi, kuin yhdenkään edellä mainitun hahmon. Tämän kaiken lisäksi Bill tuhosi vahingossa myös oman universuminsa, ja tappoi niin tehdessään oman lajinsa. 

    Gravity Falls (TV Series 2012–2016) – IMDb 

    15. Carnage 

    Carnage on yksi pahimpia ja hulluimpia Marvel sarjakuvien pahiksia. Carnage on olento, joka on pelkkää pahuutta, hulluutta ja kaaosta, ja hän on sitä 24/7. Cletus Cassady oli paha sarjamurhaaja, mutta kun hän yhdistyi Carnage symbiootin kanssa, hänestä tuli vielä pahempi kuin aiemmin. Eli Carnage on selkeästi pahempi kuin tyypillinen sarjamurhaaja pahis. Jos Carnagea vertaa esimerkiksi Jokeriin, jopa Jokerilla on jotain sanottavaa tehdessään rikoksiaan, ja hänkään ei ole yhtä verenhimoinen ja sadistinen kuin Carnage. Carnage vain tappaa ja tuhoaa. Siitä on väitelty, että onko Jokeri traaginen pahis tai rikkinäinen mies. Mutta Carnage on vain sadistinen hirviö, ja varmaan yksi sadistisimpia hahmoja mainstream fiktiossa. Ja vaikka Cletus Cassadylla on traaginen taustatarina, se sama ei päde Carnage symbioottiin, joka on pelkkä väkivaltainen hirviö. En tiedä siitä paljoa, mitä kaikkea Carnage on tehnyt, mutta hän kuulostaa todella pahalle, ja hän on ainakin heittänyt vauvan ikkunasta ulos, ja syönyt ihmisiä. 

    Venom: Let There Be Carnage (2021) – IMDb 

    14. Freddy Krueger 

    Freddy Krueger on sadistinen sarjamurhaaja ja demoni kauhuelokuvasarjasta Nightmare on elm street. Ja tämän lisäksi hän on pedofiili myös. Jos esimerkiksi Freddyä ja Ramsaya vertaa keskenään, kumpikin on sairaita ja sadistisia murhaajia ja raiskaajia, ja kumpikin kiduttaa uhrejaan monin tavoin, mutta Ramsay on silti ihminen, ja Freddy on demoni. Freddy on lähempänä oikeaa pahan ruumiilistumaa, koska hän on demoni. Ja vaikka Ramsay, Bateman ja moni muu ovat sairaita ja sadistisia, he eivät tapa ja kiduta muita 24/7. Krueger tappaa ja kiduttaa 24/7, ja myöskin valitsee uhreikseen alaikäisiä. Ja jos Ramsaylla ja Johan Liebertillä oli pieniä inhimillisiä hetkiä, en ole tietoinen, että tällaisia olisi ollut Freddy Kruegerilla ollenkaan. 

    Painajainen Elm Streetillä (1984) – IMDb 

    13. Art the Clown 

    Art the Clown on uusi kauhuelokuva pahis, joka esiintyy Terrifier elokuvasarjassa. Ja kun puhutaan slasher kauhuelokuvista, Art the Clown on mielestäni sadistisin ja brutaalein sarjamurhaaja. Hyvin harva muu kauhuleffa pahis on edes verrattavissa häneen. Freddy Krueger on yksi heistä joihin Art the Clownia voi verratta, mutta tässäkin tapauksessa Art the Clownin sadistisuus ja se miten paljon hän nauttii tekemistään asioista menee yli Freddyn sadistisuuden. Freddy Kruegerilla oli traaginen lapsuus, mutta Art the Clownin taustatarina on toistaiseksi mysteeri. Art the Clown on sadistisempi kuin Ramsay Bolton tai Patrick Bateman, ja samaan aikaan hän on myös demoni ilman minkäänlaista traagista taustatarinaa tai inhimillistä piirrettä. Art the Clown muun muassa nauroi, kun erään hänen uhrinsa äiti näki, miten hän oli kiduttanut hänen tytärtään järkyttävin tavoin. Art the Clown on mielestäni ehkä sadistisin pahis jonka tiedän, ja hänen murhatkaan eivät ole kaukana pahimmista asioista mitä toiselle voi tehdä. Elokuvassa All hallows Eve, Art the Clown myös auttaa paholaista raiskauksen suorittamisessa. 

    Terrifier (2016) – IMDb 

    12. Darth Vitiate 

    Näistä puolessa välissä ja loppupäässä olevista hahmoista, yllättävän moni on vähemmän tunnettuja ja vähemmälle huomiolle jääneitä.  Ja yksi hahmo näistä on Star warsin Darth Vitiate. Palpatinesta puhutaan usein, kun puhutaan pahoista fiktiivisistä hahmoista, mutta monet henkilöt näyttävät olevan sitä mieltä, että Darth Vitiate oli jopa häntäkin pahempi Sith lord, ja hän kuulostaa myös omasta mielestäni Palpatinea pahemmalle. Vitiate tappoi myös biljoonia uhreja kuten Palpatine, ja hallitsi galaksia yhtä lailla. Hän oli samalla lailla läpeensä paha kuin Palpatine, mutta jotkut hänen tekonsa menivät vielä pidemmälle. Vitiate muun muassa kidutti perheensä kuoliaaksi ollessaan 6-vuotias. Ja Vitiate myöskin kidutti jotakin tyyppiä 300-vuotta. Vitiate myös eli ja hallitsi paljon pidempään kuin Palpatine. Vitiate myös halusi tappaa kaiken elämän universumissa. Palpatinelle sentään hallitsiminen ja valta on tarpeeksi, mutta Vitiaten tavoite meni vieläkin pidemmälle. Monet henkilöt tuntuvat pitävän Vitiatea moraalisesti pahimpana Star Wars hahmona, vaikka hän onkin paljon vähemmän tunnettu kuin Palpatine. Ja minustakin hän kuulostaa siltä. Kun ottaa huomioon, että Darth Vitiate tappoi peräti miljardeja ihmisiä samalla kun hän oli motiiveiltaan ja teoiltaan pahempi kuin Palpatine, Vitiate saattaa olla jopa moraalisesti pahin ihminen mainstream fiktiossa. Kovin montaa fiktiivistä ihmistä ei ole, joita monet kutsuisivat Palpatinea pahemmaksi, mutta Vitiate on yksi heistä. 

    Revan (Star Wars: The Old Republic, #1) by Drew Karpyshyn | Goodreads 

    11. Davros 

    Muistan kun katsoin peruskoulussa ollessani Doctor Who sarjaa ja ajattelin silloin, että Davros on moraalisesti pahin fiktiivinen hahmo mitä tiedän. Häntä minä pidin moraalisesti pahimpina hahmona, ennen kuin aloin katsomaan K18 elokuvia. Davros on hullu henkilö, joka loi Dalekit, jotka ovat murhanhimoinen laji, ja jorka haluavat tappaa kaikki, jotka eivät ole Dalekeja. Ja täten hän on aiheuttanut biljoonia tai jopa triljoonia kuolemia. Davros halusi myös räjäyttää todellisuus pommin, ja tuhota koko multiversumin, niin että jokainen olento paitsi hän ja Dalekit kuolisivat. Hän halusi tappaa joka ikisen elävän olennon multiversumissa huvin vuoksi, ja hänestä se on naurun asia. Doctor Who on kohdannut monia erittäin moraalisesti pahoja vihollisia, mutta Davros on varmaan heistä kaikista pahin. Hän on vähän niin kuin Jokeri, joka tähtää Gotham cityn sijasta kokonaiseen multiversumiin. Hän ja Bill Cipher ovat varmaan aika tasoissa pahuudessa, mutta Davros on pelottavampi, häiriintyneempi ja vakavammin otettava hahmo. 

    Doctor Who (TV Series 2005–2022) – IMDb 

    10. The Major 

    The Major on pahis animesta Hellsing ultimate. The Major on sekopää ja natsi johtaja, joka haluaa pelkkää sotaa. The Major haluaa sotaa ja koko maailman palavan, koska hänestä sota on  mahtava asia. Ja hän on niin sekaisin, että hän ei edes välitä onko hän häviäjien  vai voittajien puolella sodassa, kunhan on sotaa. Pääasia hänelle  on, että on sotaa ja että koko maailma on tulessa. Hän on yksi niistä pahiksista, joka haluaa vain koko maailman palavan omaksi huvikseen. The Major haluaa myös säilyttää lajinsa ihmisenä, ja olla muuttumatta fyysisesti hirviöksi, jotta hänellä on varmasti mahdollisimman suuri vastuu ja tahto tehdä pahaa. 

    Hellsing Ultimate (TV Mini Series 2006–2012) – IMDb 

    9. Zamasu 

    Olen sitä mieltä että se on joko Hellsing ultimaten The Major tai Dragon ball superin Zamasu, joka on moraalisesti pahin pahis, minkä olen nähnyt missään animessa. Zamasu on hypokriittinen  ja narsistinen olento, joka haluaa tappaa jokaisen elävän olennon universumissa, koska hänestä kaikki elämä on pahaa, ja hänestä on parempi jos kaikki vain kuolisi. Zamasun tavoite on  tappaa jokainen olento multiversumissa, ja sitten elää siellä klooninsa Goku Blackin kanssa. Kaikesta tästä hulluudesta huolimatta, Zamasulla on harhaluuloiset hyvät aikeet, ja hän uskoo toimivansa oikein. Mutta vaikka hän uskoo tekevänsä oikein, ja vaikka hänellä on hyvät aikomukset, se ei muuta sitä, etteikö hän olisi äärimmäisen paha pahis. Hitler ja monet natsit ajattelivat myös tekevänsä oikein, mutta he olivat silti kauheita ihmisiä. Siitä ollaan väitelty että kumpi on pahempi  Zamasu vai Frieza. Mielestäni kumpikin heistä ovat erittäin pahoja,mutta Zamasu on selkeästi pahempi. Sentään Frieza ei halunnut  tuhota koko universumia, ja hallitsiminen diktaattorina ja olemalla sadistinen ja rasisti oli hänelle tarpeeksi. Yksi asia mikä tekee Zamasusta myös erittäin pahan on se, että hänet kasvatettiin hyvin, ja hänen oli tarkoitus olla ja pysyä erittäin moraalisena, mutta hän valitsi silti tulla erittäin pahaksi. 

    Dragon Ball Super: Doragon bôru cho (TV Series 2015–2018) – IMDb 

    8. Vukmir 

    Tämä postaus ei säästele mitään, kun puhutaan pahimmista fiktiivisistä hahmoista. Mukaan mahtui myös joitakin shock value pahiksia. Vukmir on pahis elokuvassa A Serbian film, joka on ehkä maailman pahamaineisin elokuva. Vukmir on järjettömän sairas ja hullu sekopää, joka tekee tässä elokuvassa niin hirveitä asioita, että en kehtaa niitä edes kirjoittaa ylös. Vukmir on sekopää, joka näkee tappamisen, raiskaamisen, pedofilian, insestin, nekrofilian ja eläimiin sekaantumisen taiteena. Vukmirin tekemät rikokset sisältävät näitä asioita, ja välillä useampaa näistä saman aikaisesti. Vukmirin teot ajavat myös elokuvan päähenkilön itsemurhaan elokuvan lopussa. Vukmir on niin paha, että jopa sijoitus 8 tuntuu ihmeellisen alhaiselta hänelle, ja Vukmir saattaa olla kieroutunein ja sairain hahmo kaikista tämän postauksen hahmoista. Sadistisin hän ei ihan ole, mutta sairain ja perversein saattaa olla. 

    Srpski film (2010) – IMDb 

    7. Edward Carver 

    Edward Carver on pahis ja sarjamurhaaja kauhuelokuvassa The Poughkeepsie tapes. Ja hän on mielestäni ehkä kaikista fiktiivisistä tietämistäni sarjamurhaajista moraalisesti pahin. Ja ehkä myös moraalisesti pahin ihminen, jonka olen nähnyt missään elokuvassa. Teot mitä hän tekee menevät yhden tai useamman asteen pidemmälle, kuin tyypillisten kauhuleffa pahisten. Asioita mitä Carver muun muassa tekee The Poughkeepsie tapes elokuvassa ovat, raiskaaminen ja pedofilia. Erään uhrin kiduttaminen 7-vuotta, ajaen hänet hulluksi ja saamalla uhri tappamaan itsensä kidutuksen jälkeen. Carver menee myös kiusaamaan kyseisen uhrin äitiä, samalla kun pitää hänen tytärtään vankina. Carver myöskin lavastaa viattoman poliisin syylliseksi omista rikoksistaan, ja saa hänelle kuoleman tuomion. Carverin viitataan myös olevan nekrofiili. Ja leffa tekee selväksi, että Carverin kidutus keinot ovat jotakin aivan helvetin kivuliasta. Carver ei näytä minkäänlaista inhimillistä piirrettä elokuvan aikana ja hänellä ei ole tiedettävästi traagista taustatarinaa, niin kuin joillain sarjamurhaaja pahiksilla. Carver on myöskin tappanut kymmeniä ihmisiä, mukaan lukien lapsia ja ainakin yhden vauvan, Carver myös kuvaa useat rikoksensa, ja hänellä on kuvaamaansa materiaalia rikoksistaan yli 800 videokasetin verran. Hän ilmeisesti pitää rikoksiaan taiteena. Olen nähnyt paljon sadistisia sarjamurhaaja pahiksia, mutta en muista kenenkään heistä kiduttaneen uhriaan 7-vuotta ja rikkoneen uhriaan yhtä pahasti kuin mitä Carver teki. Jos Edward Carver olisi oikea ihminen, hän saattaisi olla pahin sarjamurhaaja mitä on elänyt. Harva sarjamurhaaja on tappanut kymmeniä uhreja, ja en muista kenenkään heistä kiduttaneen ketään vuosia. Jos pahuutta mitataan sillä, kuinka paljon tuskaa aiheuttaa toisille, Carver on ehdottomasti poikkeuksellisen paha jopa muihin sarjamurhaajiin verrattuna. Hän ja Vukmir ovat mielestäni aika tasoissa pahuudessa. Vukmir on sairaampi, kieroutuneempi ja hullumpi, mutta Carver on luultavasti tappanut enemmän ihmisiä, ja hän aiheuttaa uhreilleen enemmän tuskaa. 

    The Poughkeepsie Tapes (2007) – IMDb 

    6. The Duke of Blangis 

    The Duke of Blangis on yksi elokuvan ja kirjan The 120 Days of Sodom pahiksista. Kaikki 4 tämän elokuvan ja kirjan pääpahista ovat noin yhtä pahoja, mutta ehkä Duke on heistä pahin, koska hän tappoi oman äitinsä. Duke ja muut elokuvan pääpahikset ovat erittäin sadistisia miehiä, jotka ovat täynnä perversioita. Elokuvassa he raiskaavat, kiduttavat ja tappavat teinejä, mukaan lukien heidän omia tyttäriään. He syöttävät heille myös paskaa ja syövät itse paskaa. Tämä on se mitä Duke ja muut sairaat miehet tekevät Sodoman 120 päivää elokuvassa, mutta kirjassa he ovat vieläkin pahempia. En ole varma mitä kaikkea he tekevät Sodoman 120 päivää kirjassa, mutta siinä heidän uhrinsa ovat nuorempia, ja heidän tekemä kidutus kestää elokuvassa kestäneen 3-päivän sijaan 120-päivää. He ovat kirjassa vieläkin pervompia ja sadistisempia. Tämän kaiken lisäksi Dukella ja muilla leffan ja kirjan pahiksilla on erittäin sairas filosofia ja ajattelutapa, joka on yksi asia, joka tekee heistä poikkeuksellisen pahan. Jos Dukea vertaa Vukmiriin ja Carveriin. Vukmir oli erittäin hullu, ja Carver oli hullu jossain määrin, mutta Duke vaikuttaa täysjärkiseltä. Hän on vain paha, ja valitsee tehdä pahaa, koska nauttii siitä. Duke on myös ylpeä siitä, että tappoi oman äitinsä ja sai täten hänen perintönsä. Mielestäni Duken elokuva versio on noin yhtä paha kuin Vukmir ja Carver. Hänen elokuva version kieroutuneisuus ei ihan yllä Vukmirin tasolle, ja hänen kidutuksensa ei yllä Carverin tasolle. Mutta tämä on, kun puhutaan hänen elokuva versiosta. Hänen kirja versio on pahempi, ja tämä kirja versio on todennäköisesti pahempi kuin Vukmir ja Carver. Duke of Blangis saattaa olla moraalisesti pahin fiktiivinen ihminen, ja voi olla, että hän ansaitsisi jopa korkeamman sijoituksen tässä postauksessa. Ja voi jopa olla, että hän on kaikista moraalisesti pahin tämän postauksen hahmoista. Hän on mielestäni ehkä pahin fiktiivinen ihminen, ja ne harvat fiktiiviset hahmot, jotka saattavat olla häntä pahempia, ovat lähinnä erilaisia Paholaisen versioita. Sana sadismi on lähtöisin sekopää kirjailija Marquis De Sadesta, joka kirjoitti Sodoman 120 päivää kirjan, jossa tämä Duke esiintyy. 

    Sodoman 120 päivää (1975) – IMDb 

    The 120 Days of Sodom by Marquis de Sade | Goodreads 

    5. Killer BOB 

    Killer BOB on paha ja sadistinen demoninen olento Twin peaks tv-sarjassa. Ja hän saattaa olla Paholainen itse. Hän on erittäin voimakas olento, ja luultavasti yksi sadistisempia pahiksia mitä olen nähnyt. Hän vaikuttaa nauttivan erittäin paljon tehdessään pahaa. Jos hän on Paholainen, hän on mielestäni harvinaisen paha ja kauhea jopa Paholaiseksi. Twin peaks sarjassa, Killer BOB muun muassa riivaa Leland Palmerin, ja laittaa hänet raiskaamaan ja tappamaan oman tyttärensä. Olen nähnyt paljon demonisia pahiksia, mutta en muista kenenkään muun heistä tehneensä mitään tällaista. Mitä tulee aiempiin hahmoihin, yksikään aiemmista hahmoista ei ollut Paholainen. Aiemmat hahmot olivat sairaita ihmisiä, demoneita tai muita olentoja, mutta kukaan aiemmista postauksen hahmoista ei ollut Paholainen. Mutta BOB on ilmeisesti Twin peaks universumin Paholainen, ja tämän takia laitan hänet aiempien hahmojen edelle. BOB saattaa olla pahin fiktiivinen pahis mitä olen nähnyt missään elokuvassa tai tv-sarjassa. 

    Twin Peaks (TV Series 1990–1991) – IMDb 

    4. Judge Holden 

    Judge Holden on pahis ja keskeinen hahmo kirjassa Blood meridian. Hän on Cormac McCarthyn luoma hahmo, kuten aiemmin postauksessa käsitelty Anton Chigurh. Mutta Judge Holden on vielä paljon pahempi ja kauhistuttavampi kuin Chigurh. Judge on sadistinen raiskaaja ja pedofiili, joka rakastaa sotaa ja väkivaltaa. Hänestä sota on Jumala ja hienoin asia mitä on. Judge on tehnyt lukuisia rikoksia ja tappanut eläimiä myös. Blood meridian kirja antaa viitteitä, että Judge ei olisi edes ihminen vaan jotakin muuta, ja itse Paholainen. Uskon myös itse, että Judge on Paholainen. Ja jos hän on Paholainen, sitten hän on mielestäni pelottavin ja yksi pahimpia Paholaisen versioita, mainstream mediassa. Yksi asia, joka tekee Judgesta erityisen pahan ja karmivan on hänen sairas filosofiansa, ja se miten realistinen hahmo hän on. Judgen mindset on ehkä synkin mindset, minkä olen kuullut millään pahiksella olevan koko fiktiossa, ja jotkut Judgen quotet kuten “Freedom of birds is insult for me. I would rather keep them all in zoo.” ovat joitakin karmivimpia quoteja, mitä muistan kenenkään pahiksen sanoneen. Tämän lisäksi Judge perustuu jossain määrin oikeasti eläneeseen henkilöön, joka myöskin kuulostaa lukemieni juttujen perusteella erittäin karmivalta. Judge Holden myös näyttää erittäin pelottavalta. Hän on yli 2 metriä pitkä, painaa 160 kiloa. Hänellä on vauvamaiset kasvot ja kädet, täysin valkoinen iho ja pelottava hymy. Judge on myös erittäin vahva ja älykäs, mikä tekee hänestä erittäin vaarallisen. Judge Holdenin maine pahimpana hahmona fiktiossa on mielestäni hieman liioiteltu. On olemassa joitain hahmoja, joita pidän yhtä pahana tai pahempana kuin häntä. Ja fiktio sisältää varmasti myös paljon hahmoja, joista en ole kuullut. Mutta Judge ei varmaan ole kaukana kärjestä. 

    Blood Meridian, or, the Evening Redness in the West by Cormac McCarthy | Goodreads 

    3. AM 

    AM eli Allied mastercomputer, on pahis erittäin synkässä ja häiriintyneessä lyhyttarinassa “I have no mouth & I must scream”, josta on myös tehty videopeli. AM on superälykäs tietokone, joka vihaa ihmisiä enemmän kuin käsittämättömän paljon. Se paljonko AM vihaa ihmisiä on täysin käsityskyvyn ulkopuolella. AM tappaa lyhyttarinassa koko ihmiskunnan, 5 ihmistä lukuunottamatta, joita hän kiduttaa yli 100-vuotta. Yksi tarinan päähenkilöistä Ted onnistuu tappamaan muut ihmiset yli 100-vuoden kidutuksen jälkeen, säästääkseen heidät AM:n ikuiselta kidutukselta, mutta joutuu itse AM:n ikuisen kidutuksen kohteeksi. AM:n tekemä kidutus ja tarinan päähenkilön kokema kohtalo on ehkä yksiä pahimpia mainstream fiktiossa. Toisin kuin Judge Holden ja jotkut muut postauksen hahmot, AM on kuitenkin traaginen hahmo, ja jolla on syy vihata ihmisiä. Hänet luotiin sotaa varten, joten hänen koko olemassa olonsa on pelkkää vihaa ja kärsimystä. Tämä on hänen kuuluisa quotensa, joka kuvaa hyvin AM:n hahmoa ja vihan määrää, jota hän tuntee. “Hate. Let me tell you how much I’ve come to hate you since I began to live. There are 387.44 million miles of printed circuits in wafer thin layers that fill my complex. If the word ‘hate’ was engraved on each nanoangstrom of those hundreds of millions of miles it would not equal one one-billionth of the hate I feel for humans at this micro-instant. For you. Hate. Hate.” 

    I Have No Mouth & I Must Scream by Harlan Ellison | Goodreads 

    2. Darkseid 

    Darkseid on pahan ruumiillistuma DC sarjakuvien universumissa. Darkseid saattaa olla kaikista moraalisesti pahin sarjakuva pahis. Darkseid haluaa orjuuttaa koko multiversumin, ja laittaa kaikki palvelemaan häntä ikuisuuden. Ja jos joku hänen orjistaan tekisi jotain väärin, Darkseid kiduttaisi häntä ikuisuuden. Darkseidin tavoite orjuuttaa koko multiversumi on yksi pahimpia mahdollisia tavoitteita. Ja kuulemma eräässä sarjakuvassa, Darkseid tajuaa kuolevansa pian, joten hän päättää yrittää tuhota koko multiversumin. Ilmeisesti hänestä, jos hän ei voi elää, kenelläkään muulla ei pitäisi olla myöskään oikeutta elää. Tämän kaiken lisäksi Darkseid on myöskin tappanut vanhempansa ja poikansa. Ja hänen uhrilukunsa loputtoman suuri, ja varmaan suurempi kuin yhdenkään edellisen hahmon. 

    Zack Snyder’s Justice League (2021) – IMDb 

    1. Morgoth 

    Morgoth on Paholainen Tolkienin universumissa. Hän on se isoin pahis siinä, ja olento, joka sai Sauronin lankeamaan, ja joka on myös Sauronin johtaja. Sauron on tunnettu pahis, mutta Morgoth on vielä selkeästi häntä pahempi. Morgoth on olento, joka on vastuussa kaikesta pahasta koko Tolkien universumista. Hän on luonut kaiken pahan ja koko pahuuden käsitteen, ja hän haluaa tuhota kaiken hyvän. Sauron haluaa hallita ja olla tyranninen hallitsija, mutta Morgoth haluaa hallitsimisen sijaan tuhota ja turmella kaiken. Monet pitävät Morgothia moraalisesti pahimpana hahmona koko fiktiossa, ja siitä hän ei ainakaan kaukana ole. On olemassa monia pahan ruumiillistuma hahmoja ja Paholaisen kaltaisia hahmoja, mutta Morgoth on siitä poikkeuksellinen, että hän loi koko pahuuden käsitteen. 

    The Silmarillion by J.R.R. Tolkien | Goodreads 

    Siinä olivat 25 pahaa fiktiivistä hahmoa. Läheskään kaikki tuntemani pahat ja mielenkiintoiset hahmot eivät mahtuneet postaukseen mukaan, joten on hyvin mahdollista, että teen aiheesta joskus toisen postauksen. Ja tiedän muutaman hahmon, jotka ovat noin yhtä pahoja kuin Morgoth tai mahdollisesti pahempia. Tiedän näistä hahmoista vain niin vähän, että päätin keskittyä itselleni tutumpiin hahmoihin. Mutta on hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa teen aiheesta toisen postauksen, jossa esiintyy joitakin vielä pahempia hahmoja kuin ne, joita oli tässä postauksessa. 

  • Suosikki fiktiiviset hahmot

    Suosikki fiktiiviset hahmot

    Tässä postauksessa käsittelen suosikki fiktiivisiä hahmojani. Valitsin käsiteltäväksi 25 suosikki fiktiivistä hahmoani, ja nämä hahmot voivat olla elokuvista, tv-sarjoista, videopeleistä, kirjoista tai minkä tahansa tyyppisestä fiktiivisestä mediasta. Nämä hahmot voivat olla hyviksiä, pahiksia tai moraalisesti harmaita hahmoja. Etenen valitsemissani hahmoissa aakkosjärjestyksessä. Nyt aiheen pariin. 

    Atticus Finch 

    Atticus Finch on romaanissa ja elokuvassa To kill a mocking bird esiintyvä keskeinen hahmo. To kill a mocking bird on yksi suosikki kirjojani, ja sen elokuvakin on mielestäni erittäin hyvä. Atticus Finch on moraalisesti erittäin hyvä ihminen, ja hän on oikeudenmukainen ja älykäs lakimies. Hän on monella tapaa ihailtava tyyppi. Finch on myös rauhallinen, eikä vaikuta koskaan tekevän mitään typerää. Hän vaikuttaa olevan erittäin viisas mies. Finchin menneisyydestä ei ole paljoa tietoa, mutta tämä tekee mielestäni hahmosta entistä kiinnostavamman. Hänen kerrotaan olleen menneisyydessä erittäin hyvä ampuja. Hyvä sydämisyydestään huolimatta, Finch on myös rohkea mies, joka ei pelkää pitää puoliansa ja olla eri mieltä muiden kanssa. Hänellä on vahvat mielipiteet ja arvot, ja lakimiehenä hän haluaa oikeudenkäyntien olevan oikeudenmukaisia. Finch puolustaa myös tummaihoisia ihmisiä, ja haluaisi rasismin loppuvan, ja että kaikilla olisivat samat oikeudet. Hän elää 1930-luvulla, jolloin rasismi oli yleistä. Kun puhutaan moraalisesti puhtaista hahmoista, jotka eivät ole lainkaan antisankareita tai moraalisesti harmaita hahmoja, Finch on silloin suosikkini sellaisista hahmoista. 

    To Kill a Mockingbird by Harper Lee | Goodreads 

    Kuin surmaisi satakielen (1962) – IMDb 

    Castiel 

    Castiel on yksi Supernatural tv-sarjan keskeisimpiä hahmoja. Supernatural on yksi suosikki tv-sarjojani, ja Castiel on suosikki hahmoni siinä sarjassa. Castiel on hauska ja sosiaalisesti kömpelö enkeli. Hän auttaa sarjan päähenkilöitä Winchesterien veljeksiä erilaisten vihollisten voittamisessa, ja hän tekee välillä jotakin erittäin outoa ja hassua. Koska hän on enkeli, eikä ihminen, hän on ihan pihalla siitä, miten ihmiset toimivat, eikä hän osaa sopeutua kovin hyvin ihmisten joukkoon. Castiel on silti joillain tavoin älykäs, ja hän on myös erittäin voimakas hahmo kyvyiltään. Sarjan alkupuolella hän on ensiksi hieman moraalisesti harmaa, mutta muuttuu moraalisesti paremmaksi henkilöksi sarjan edetessä, ja alkaa välittämään enemmän Winchesterien veljeksistä. En myöskään keksi yhtäkään toista fiktiivistä hahmoa, joka muistuttaisi Castielia. 

    Supernatural (TV Series 2005–2020) – IMDb 

    Crowley 

    Crowley on toinen suosikki hahmoni Supernatural tv-sarjasta. Crowley on ovela ja älykäs demoni. Luultavasti sarjan älykkäin ja ovelin hahmo. Hän on ensiksi sarjan päähenkilöiden Winchesterien veljesten vihollinen, mutta myöhemmin alkaa välittää heistä, ja auttamaan heitä. Sarjan alkupuolella hän on selkeästi pahis, mutta loppua kohden hän alkaa olemaan lähempänä antisankaria, vaikka onkin demoni. Crowley on myös hauska hahmo ja kovis. Hän ei pelkää ketään, eikä hän koskaan näytä heikkouksien merkkejä. Hän eräässä kohtaa tekee jopa itse Luciferista orjansa. Tykkään myös Crowleyn synkästä huumorintajusta. 

    Supernatural (TV Series 2005–2020) – IMDb 

    Dante Sparda 

    Dante Sparda on Devil may cry pelisarjan päähenkilö, joka on yksi suosikki pelisarjojani. Dante on kova äijä, joka tykkää taistella demoneita vastaan ja tuhota heitä. Toisin kuin monet muut sankarit, Dante on useimmiten rento taistelujensa aikana, ja hän ottaa harvoin asioita tosissaan. Dante on myös erittäin itsevarma, eikä hän pelkää mitään. Dante on puoliksi enkeli ja puoliksi demoni, siitä huolimatta, että hän näyttää ihmiseltä. Hän on erittäin voimakas ja melkein kuolematon hahmo. Jos miekka työnnetään hänen vatsasta läpi, Dante on edelleen toimintakykyinen, ja hän ei välttämättä edes välitä siitä. Dante on myös niin over cool, että se tekee hänen hahmostaan hauskan. Kun puhutaan most badass fictional characters, Dante on silloin mielestäni lähellä kärkeä. Pidän Dantea enemmän sankarina kuin antisankarina. Hänen erikoisesta asenteestaan huolimatta, hän ei ole tehnyt juurikaan moraalisesti vääriä asioita, ja hän taistelee demoneita, eikä ihmisiä vastaan, joten hänen väkivaltaisuutensa ei tee hänestä mielestäni moraalisesti harmaata hahmoa. Riippuen siitä, missä sankarin ja antisankarin raja menee, Dante voisi olla suosikki fiktiivinen sankari hahmoni. Hän ei ole täysin moraalisesti hyvä, mutta en pidä häntä antisankarina myöskään. Danten pelisarjasta Devil may crysta on tehty myös kaksi ihan hyvää animea ja yksi lyhyt manga, vaikka nämä eivät ylläkään pelien tasolle. 

    Devil May Cry Reviews – Metacritic 

    Devil May Cry (TV Series 2025– ) – IMDb 

    Devil May Cry: Debiru mei kurai (TV Mini Series 2007) – IMDb 

    Code 1: Dante (Devil May Cry 3, #1) by Suguro Chayamachi | Goodreads 

    Dean Winchester 

    Dean Winchester on toinen Supernatural sarjan päähenkilöistä, ja hän on Winchesterien veljeksistä Deanista ja Samista, selkeä suosikkini. On sattumaa, että hän on kolmas Supernatural sarjan hahmo tässä postauksessa, ja että suosikki Supernatural hahmoni sattuvat olemaan alkupäässä aakkosia. Dean Winchester muistuttaa persoonalta vähän edellä mainittua Dante Spardaa. Sekä hän että Dante metsästävät demoneita. Dean on kuitenkin vähän vakavampi henkilö kuin Dante, eikä ihan yhtä rento. Dean on myöskin ihminen, eikä hänellä ole yliluonnollisia kykyjä. Dean muistuttaa myös luonteeltaan enemmän normaalia ihmistä kuin Dante. Dean on erittäin rohkea mies, joka välittää perheestään paljon, eikä anna minkään pysäyttää häntä. 

    Supernatural (TV Series 2005–2020) – IMDb 

    Dexter Morgan 

    Dexter Morgan on Dexter tv-sarjan ja kirjasarjan päähenkilö. Hän on sarjamurhaaja, mutta siitä huolimatta jokseenkin moraalisesti harmaa. Dexterillä on äärimmäisen traumaattinen menneisyys. Kun hän oli 3-vuotias, hänen äitinsä paloiteltiin moottorisahalla hänen edessään, ja hän oli hänen veressään veljensä kanssa 2 päivää, kunnes heidät löydettiin. Harry Morgan adoptoi Dexterin löydettyään hänet, mutta huomasi myöhemmin, että Dexter ei ole normaali. Hän huomasi, että Dexterillä oli pakonomainen halu tappaa, jota hän ei voi kontrolloida, kokemansa traumaattisen kokemuksen jälkeen. Hän ennakoi, että Dexteristä tulisi sarjamurhaaja, ja että Dexter olisi parantumaton, ja täten hän päätti opettaa Dexterille tappo koodin. Ja ohjeisti, että jos Dexterillä olisi pakonomainen halu tappaa, hän tappaisi vain toisia murhaajia, ja jotka ovat varmasti syyllisiä. Ja näin Dexteristä tuli sarjamurhaaja, joka tappaa vain muita murhaajia, muttei kuitenkaan viattomia. Dexter on mielenkiintoinen hahmo. Hän on myös älykäs, hauska ja hieman sosiaalisesti kömpelö. Dexter yrittää sopeutua joukkoon, ja käyttäytyä kuten muut, peittääkseen mahdolliset epäilyt siitä, että hän olisi sarjamurhaaja. Olen katsonut kaikki Dexteristä tehdyt sarjat kokonaan, ja lukenut Dexter kirjasarjan 4 ensimmäistä osaa. Tulevaisuudessa minun on tarkoitus lukea muitakin Dexter kirjasarjan kirjoja. 

    Dexter (TV Series 2006–2013) – IMDb 

    Darkly Dreaming Dexter (Dexter, #1) by Jeff Lindsay | Goodreads 

    Don Draper 

    Don Draper on Mad men tv-sarjan päähenkilö. Don Draper on moraalisesti harmaa hahmo. Hän työskentelee mainosalalla ja on johtaja tyyppiä. Hän on älykäs ja häntä ihaillaan paljon. Mutta hänellä on silti omia ongelmia. Hänellä on traaginen menneisyys, jota hän yrittää paeta. Hän on syyllistynyt identiteetti varkauteen. Hänellä on alkoholi ongelma. Jostain syystä hän pettää vaimoaan toistuvasti useiden eri naisten kanssa. Ja hän ei ole onnellinen. Don ei melkein koskaan menetä hermojaan, ja pysyy rauhallisena niin tilanteessa kuin tilanteessakin, mutta sisäisesti hän on hieman rikki. Don Draper on mielenkiintoinen, monimutkainen ja hyvin kirjoitettu hahmo. 

    Mad Men (TV Series 2007–2015) – IMDb 

    Hank Moody 

    Hank Moody on Californication tv-sarjan päähenkilö. Ja hän on hieman samantapainen kuin Don Draper. Hän on myös moraalisesti harmaa. Kummatkin hän ja Don saavat paljon naisia, ja kummallakin heistä on alkoholi ongelma. Hank Moody on kuitenkin paljon rennompi, iloisempi ja hauskempi persoona. Hän ei ole hahmona yhtä mielenkiintoinen kuin Don Draper, mutta on häntä viihdyttävämpi ja ehkä häntä coolimpi myös. Hank Moody ajautuu toistuvasti erikoisiin ja hauskoihin tilanteisiin Californication sarjan aikana. 

    Californication (TV Series 2007–2014) – IMDb 

    Jess Pinkman 

    Breaking bad on suosikki tv-sarjani, ja Jess Pinkman on toinen tämän sarjan päähenkilöistä. Pinkman on hauska ja temperamenttinen hahmo. Sarjan edetessä hän muuttuu fiksummaksi, järkevämmäksi ja myös traagisemmaksi hahmoksi. Myydessään huumeita Walter Whiten kanssa ja Waltin muuttuessa pahemmaksi, Pinkmanista tulee moraalisesti parempi henkilö, ja hän alkaa masentumaan rikolliselämässä tapahtuvista asioista. Pinkman esiintyy myös Breaking badin tapahtumien jälkeiseen aikaan sijoittuvassa elokuvassa El camino: Breaking bad movie, jossa hän on elokuvan päähenkilö. Tykkäsin tästä elokuvasta paljon. Pinkmanin hahmo on saanut paljon hahmokehitystä sarjan alusta, tämän elokuvan tapahtumien väliseen aikaan. Ja kuten moni muukin Breaking bad hahmo, hän on mielestäni hyvin kirjoitettu hahmo. Pinkman on myös mielestäni yksi Breaking badin hauskimpia ja viihdyttävämpiä hahmoja. Ja El camino elokuvassa, hän on aika rohkea myös. 

    Breaking Bad (TV Series 2008–2013) – IMDb 

    El Camino: Breaking Bad -elokuva (2019) – IMDb 

    John Casey 

    John Casey on yksi tv-sarjan Chuck hahmoista. John Casey on CIA:n taitava vakooja. Hän on älykäs, kovis, vahva ja erittäin hyvä tappelija ja ampuja. Casey on erittäin vakava ja tosikko henkilö, mutta hän on monilla tavoin niin over the top vakava ja aggressiivinen, että se tekee hänen hahmostaan myös erittäin hauskan. Caseylla on silti myös synkkä taustatarina, ja herkempi puoli. Casey haluaa silti pitää heikkoutensa vahvasti salassa. Chuck tv-sarjan aikana Casey, kuten moni muukin sarjan hahmo kokee paljon hahmo kehitystä. Casey on moniulotteinen, mielenkiintoinen ja viihdyttävä hahmo. 

    Chuck (TV Series 2007–2012) – IMDb 

    Johnny Lawrence 

    Johnny Lawrence on Karate kid elokuvissa ja Cobra kai tv-sarjassa esiintyvä keskeinen hahmo. Kun puhun suosikki fiktiivisistä hahmoistani, tarkoitan nyt lähinnä hänen Cobra kai versiota. Cobra kai on yksi suosikki tv-sarjojani, ja erittäin hyvää jatkoa Karate kid elokuville. Ja Johnny Lawrence on suosikki hahmoni Cobra kaissa. Johnny on moraalisesti harmaa ja hauska hahmo, ja myös aika tyhmä. Hän on myös hyvä tappelemaan, ja hänellä on kova luonne. Johnnylla on ollut myös paljon hahmokehitystä ensimmäisestä Karate kid elokuvasta, ja hän on moniulotteinen hahmo, kuten monet muutkin Cobra kain hahmot. 

    Cobra Kai (TV Series 2018–2025) – IMDb 

    Karate Kid (1984) – IMDb 

    Juror 8 

    Juror 8 on ehkä kaikista tämän postauksen hahmoista vähiten tunnettu, ja hän on minusta aliarvostettu hahmo. Hän on yksi 12 angry men elokuvan hahmoista, joka on yksi suosikki elokuviani. Elokuvassa hän ja 11 muuta valamiestä väittelevät erään miehen syyllisyydestä ja syyttömyydestä murhaan, ja aluksi Juror 8 on ainoastaan yksin sitä mieltä, että tämä mies on syytön, kun 11 muuta valamiestä on sitä mieltä, että hän on syyllinen. Erittäin hyvillä väittely taidoillaan ja korkealla älykkyydellään Juror 8 onnistuu muuttamaan muiden valamiesten mielipiteet, ja osoittamaan miksi heidän syyttämänsä mies onkin syytön. Tämä on mielestäni erittäin vaikuttavaa. Juror 8 on oikeudenmukainen mies, joka ei pelkää pitää puoliaan ja olla valtavirtaa vastaan, ja tästä pidän hänen hahmossaan. Hän ajattelee asiat järjen ja logiikan kautta, joka on myöskin tärkeää. Juror 8 on myös aika salaperäinen hahmo. Hänen menneisyydestään tai taustastaan ei tiedetä mitään. Ja se että hänen oikea nimensä on Davis, selviää vasta elokuvan lopussa. Nämä asiat tekevät hahmosta mielenkiintoisen mielestäni. 

    Valamiesten ratkaisu (1957) – IMDb 

    Kratos 

    Kratos on God of war videopelisarjan päähenkilö. God of war on suosikki pelisarjani, ja Kratos on myöskin suosikki videopelihahmoni. God of war pelisarja sijoittuu kreikkalaiseen mytologiaan, ja myöhemmin norjalaiseen mytologiaan. Kratos on erittäin vakava, vihainen, voimakas, päättäväinen ja kovis. Mikään ei estä asioita menemästään hänen haluamallaan tavalla, ja mikään ei pysäytä häntä. Tämän lisäksi Kratos on yksi traagisimpia fiktiivisiä hahmoja, mitä tiedän. Sille on hyvä syy miksi Kratos on niin vakava ja vihainen. Hän oli alun perin spartalainen soturi, joka myi sielunsa sodan jumala Aresille. Sitten Ares pakotti hänet tappamaan oman perheensä. Tämän jälkeen Kratos yritti hyvittää tekonsa, mutta turhaan. Jumalat huijasivat häntä ja sitten pettivät hänet. Kratos vannoi kostoa, ja tappoi kaikki Jumalat brutaalisti. Tämän jälkeen hän rauhottui vähäsen, mutta pysyi edelleen erittäin vakavana. Vuosisatoja tämän jälkeen, Kratoksella on poika Atreus, josta hän välittää kovasti. Kratos haluaisi olla moraalisesti parempi puolijumala, ja päästä yli raaasta menneisyydestään. Kratos on saanut ekoista peleistä paljon hahmo kehitystä. Hän on mielestäni erittäin cool ja mielenkiintoinen hahmo. Ja Kratos on haastaja tittelille most badass fictional character. Hän on luonteeltaan todella kova ja pysäyttämätön. En ole varma luokittelisinko Kratoksen antisankariksi, vai pahikseksi, mutta jos hän on pahis eli villain, sitten hän on myös suosikki fiktiivinen pahikseni. Olen pelannut muut God of war pelit läpi, paitsi God of war: Betrayelin, God of war: A call from the widsin ja God of war: Sons of Spartan. 

    God of War (2005) Reviews – Metacritic 

    Lucifer Morningstar 

    Lucifer Morningstar on Lucifer tv-sarjan päähenkilö. Lucifer on itse paholainen, mutta tämä versio paholaisesta on hauska, moraalisesti harmaa ja jokseenkin traaginen. Siitä huolimatta, että Lucifer on paholainen, hän on tässä sarjassa antisankari, joka auttaa rikosten ratkaisemisessa. Hän ratkaisee rikoksia Chloe Deckerin kanssa, josta hän pitää kovasti. Lucifer on erittäin kova naisten mies. Luciferilla on kyky saada jokaisen naisen kiinnostus, ja hänellä on kyky saada kaikki tunnustamaan salaisuutensa. Sarjan edetessä, Lucifer muuttuu moraalisesti paremmaksi henkilöksi, ja saa jonkin verran hahmo kehitystä. Lucifer on mielestäni erittäin hauska, omalaatuinen ja viihdyttävä hahmo. Tom Kapinosin käsikirjoittama Lucifer tv-sarja on samalta käsikirjoittajalta, kuin Hank Moodyn Californication sarja. 

    Lucifer (TV Series 2016–2021) – IMDb 

    Patrick Jane 

    Patrick Jane on The Mentalist tv-sarjan päähenkilö. Hän on moraalisesti harmaa antisankari ja rikosetsivä, joka ratkoo tapauksia erityisen kykynsä ansiosta. Hänellä on erityinen kyky lukea ihmisten ilmeitä ja eleitä äärimmäisen hyvin, ja tehdä niiden perusteella päätelmiä. Patrick on myös erittäin älykäs ja mestari manipuloija. Patrick on hauska ja huumorintajuinen hahmo, mutta hänellä on myös traaginen menneisyys. Kaikin puolin mielenkiintoinen hahmo mielestäni. 

    Mentalist (TV Series 2008–2015) – IMDb 

    Rumpelstiltskin 

    Rumpelstiltskin, suomeksi Tittelintuure, ja joka tunnetaan myös nimellä Mr. Gold, on Once upon a time sarjassa esiintyvä hahmo. Tässä sarjassa on paljon erilaisia satuhahmoja. Tittelintuure on mielestäni tämän sarjan ylivoimaisesti paras ja mielenkiintoisin hahmo. Tittelintuure on erittäin älykäs, ovela, kiero ja manipuloiva. Mielestäni yksi parhaita fiktiivisiä manipuloijia mitä tiedän. Hän on aina älykkäämpi kuin muut ja muita edellä. Hän on myös helposti yksi sarjan vahvimpia hahmoja. Jopa silloin kun sarjassa on joku iso voimakas pahis, Tittelintuure on usein häntä vahvempi. Tittelintuure vaikuttaa moraalisesti harmaalta hahmolta ja antisankarilta, mutta kun miettii hänen tekemiään hirveitä asioita, ja kuinka itsekäs hän on, ehkä hän on kuitenkin vain pahis eli villain, joka vaan huijaa katsojia ja sarjan hahmoja uskomaan, että hän voisi olla hyvä ihminen. Tittelintuurella on mielenkiintoinen taustatarina. Hän joutui aluksi isänsä hylkäämäksi, ja hänestä tuli myöhemmin heikko pelkuri. Hänen poikansa yritettiin pakottaa sotimaan, joten Tittelintuure etsi käsiinsä tavan saada suuret taikavoimat suojellakseen poikaansa. Tittelintuure sai voimat käsiinsä, mutta saatuaan voimat, valta korruptoi hänet nopeasti täysin, ja hänestä tuli hirviömäinen olento Dark one. Pian Tittelintuure joutui valitsemaan poikansa ja voimiensa väliltä, mutta valitsi voimansa, ja luopui pojastaan. Myöhemmin hän katui päätöstään ja yritti löytää ja lopulta löysi poikansa. Tittelintuure välittää kovasti pojastaan Nealista, ja myöhemmin myös toisesta pojastaan Gideonista, ja myös Bellestä johon hän rakastuu. Mutta muista hän ei piittaa paljoa. Ja nämä kolme henkilöä ovat ainoat asiat, jotka estävät Tittelintuurea muuttumasta täydeksi hirviöksi. Muuten hän on aika kauhea olento, mutta perheensä takia, hän haluaa olla moraalisesti parempi henkilö. Hän on mielestäni erittäin moniulotteinen ja mielenkiintoinen hahmo. Ja hän muistuttaa myös jonkin verran aiemmin mainittua Crowleya. 

    Olipa kerran (TV Series 2011–2018) – IMDb 

    Rust Cohle 

    Rust Cohle on toinen True detective sarjan ensimmäisen kauden päähenkilöistä. Hän on moraalisesti harmaa antisankari ja rikosetsivä. Rust Cohle on älykäs, mutta erittäin kova ja kyyninen. Hänellä on traaginen menneisyys, ja erittäin synkkä ja pessimistinen ajattelutapa ja näkemys maailmasta. Hän on myös hyvä tappelija. Cohle sanoo sarjassa monia mielenkiintoisia synkkiä filosofisia näkemyksiään erilaisista asioista, ja hän on omalaatuinen persoona. 

    True Detective (TV Series 2014– ) – IMDb 

    Ryan O’reilly 

    Ryan O’reilly on tv-sarjassa The Oz esiintyvä hahmo. The Oz on yksi suosikki tv-sarjojani, ja Ryan O’reilly on suosikki hahmoni tässä sarjassa. The Oz sisältää paljon moraalisesti harmaita tai moraalisesti pahoja hahmoja, mutta monet sarjan hahmot ovat siitä huolimatta hyvin moniulotteisia. Suurin osa sarjan hahmoista on vankilassa olevia rikollisia, ja Ryan O’reilly on yksi näistä vangeista. Ryan on ehkä koko vankilan älykkäin vanki. Hän toistuvasti manipuloi muita, ja saa muut tekemään mitä haluaa, joutumatta itse vaikeuksiin. Ryan on moraalisesti paha ihminen, mutta hän välittää silti paljon veljestään Cyrilistä. Ja hän rakastuu vankilan tohtori Gloriaan. Hänen rakkaus Gloriaa kohtaan on kuitenkin pakkomielteistä, ja hän suostuttelee aivovammaisen veljensä Cyrilin tappamaan Glorian miehen, ja saa näin oman veljensä karuun vankilaan. Ryan kuitenkin myös tappaa Glorian raiskanneen miehen paljain käsin, ja riskeeraa oman henkensä tehdessään näin. Ryanilla on kiero ja omituinen käsitys moraaleista. Ryanilla on myös traaginen menneisyys, vaikkei tämä oikeuta hänen tekemiä pahoja asioita. Ryan O’reilly on ainut tässä postauksessa oleva hahmo, joka on selkeästi pahis eli villain, eikä tippaakaan sankarimainen. Monet moraalisesti harmaat tässä postauksessa olevat hahmot voitaisiin luokitella antisankareiksi, mutta Ryan on selkeästi villain, ja tämän postauksen hahmoista varmaan moraalisesti pahin. 

    Kylmä rinki (TV Series 1997–2003) – IMDb 

    Saul Goodman 

    Saul Goodman, oikealta nimeltään Jimmy Mcgill, on keskeinen hahmo Breaking bad sarjassa, ja päähenkilö Breaking badin spin off Better call Saulissa. Hän on älykäs, ovela, kiero ja moraalisesti harmaa lakimies. Hän on loistava työssään lakimiehenä, ja myös rikollisten auttamisessa. Hänellä on loistavat puhelahjat, ja hän saa jopa pahoille rikolliselle puhuttua lyhyet rikollistuomiot, tai ei tuomioita lainkaan. Saul on myös hauska ja viihdyttävä hahmo. Saulilla on myöskin synkkä menneisyys, ja tästä kerrotaan enemmän spin off Better call Saulissa. 

    Breaking Bad (TV Series 2008–2013) – IMDb 

    Better Call Saul (TV Series 2015–2022) – IMDb 

    Sheldon Cooper 

    Sheldon Cooper on yksi komedia sarja The Big bang theoryn päähenkilöistä. Sheldon Cooper on erittäin älykäs tieteessä, mutta sosiaalisesti ja tunneälyltään erittäin tyhmä. Sheldon Cooper on myös enemmän tai vähemmän tarkoituksella erittäin töykeä ja suorasanainen muita kohtaan, ja usein loukkaa muiden tunteita. Sheldonilla on vahvat periaatteet melkein joka asiassa, joista hän ei myöskään halua joustaa, ja sen takia muilla on vaikeata tulla toimeen hänen kanssaan. Sheldon on siitä huolimatta mielestäni hauska ja viihdyttävä hahmo. Sheldon Cooper esiintyy myös sarjassa Young Sheldon, joka kertoo Sheldonin lapsuudesta. 

    Rillit huurussa (TV Series 2007–2019) – IMDb 

    Young Sheldon (TV Series 2017–2024) – IMDb 

    Sherlock Holmes 

    Sherlock Holmes on Arthur Conan Doylen kirjoissa, ja monissa elokuvissa ja tv-sarjoissa esiintyvä hahmo. Ja tässä postauksessa keskityn lähinnä hänen BBC New Sherlock tv-sarja versioon. Sherlock Holmes on äärimmäisen älykäs rikosetsivä, joka rakastaa erilaisten rikosmysteerien ratkaisemista. Hänellä on yliluonnollisen hyvä kyky päätellä asioita erittäin pienten yksityiskohtien perusteella. Mutta kuten Sheldonin kohdalla, Sherlockin älykkyys kohdistuu vain rajallisiin asioihin, ja niihin jotka kiinnostavat häntä. Sherlock ei ole myöskään kovin hyvä tunneälyltään tai sosiaalisesti taitava. Sherlockin hahmossa on monia asioita, jotka löydän hänessä mielenkiintoisena. Hänen mielensä toimii vain niin eri tavalla kuin muiden. Pidän hänen hahmostaan myös siinä, että hän on järki-ihminen, eikä tunneihminen. Sekä minulla, että Sherlock Holmesilla on kummallakin asperger, ja se ja muut asiat hänen ajattelutavassaan tekevät hänestä ehkä hieman samaistuttavan mielestäni. Hän on myös suorasanainen, kuten minäkin olen. Pidän yleisesti enemmän antisankareista kuin sankareista, koska heillä ei ole niin tiukkoja moraalisia rajoituksia, ja mielestäni Sherlock on myös antisankari. Hän on valmis tarpeen tullen tappamaan vihollisensa, jos se on ainut keino suojata itseään tai muita. Sherlock Holmes on myös erittäin ikoninen hahmo, joka luotiin jo 1800-luvun lopussa. Hän on tämän postauksen hahmoista se, joka luotiin ensimmäisenä, ja hän on myös tämän postauksen hahmoista suosikki fiktiivinen hahmoni. 

    Uusi Sherlock (TV Series 2010–2017) – IMDb 

    A Study in Scarlet (Sherlock Holmes, #1) by Arthur Conan Doyle | Goodreads 

    The Doctor 

    The Doctor, suomeksi Tohtori on Doctor who sarjan päähenkilö. Hän on ihmistä muistuttava ajanherra, joka taistelee erilaisia pahiksia vastaan, ja matkustaa puhelinkopin näköisellä Tardiksella ajassa ja erilaisissa paikoissa. Tohtorilla ei ole paljoa supervoimia, mutta hän voittaa suunnilleen kenet tahansa silkan älynsä ansiosta. Tohtori on äärimmäisen älykäs, ja mielestäni yksi älykkäimpiä fiktiivisiä hahmoja, mitä tiedän. Tohtori on yleisesti moraalisesti hyvä henkilö ja hän pyrkii tekemään hyviä tekoja, mutta hänellä on sarjassa myös joitain synkkiä ja moraalisesti kyseenalaisia hetkiä. Tohtorin taustatarina ja menneisyys on ehkä synkin backstory, mitä olen kuullut kellään hahmolla olevan, ja se on äärimmäisen synkkä. Tohtori taisteli aikasodassa, jossa hänen lajinsa ajanherrat taistelivat tuhoisia Dalekeita vastaan. Sota oli tuhota universumin, joten Tohtori räjäytti pommin lopettaakseen sodan, mutta räjäyttäessään pommin Tohtori tappoi kaikki ajanherrat ja Dalekit. Hän siis tappoi Dalekien lisäksi oman lajinsa, lopettaakseen sodan. Tohtori eroaa ajanherrana ihmisestä ainakin kahdella tapaa. Hänellä on 2 sydäntä, ja kun hän meinaa kuolla, hän regeneratoituu, ja muuttaa ulkonäköään. Tohtorilla on ollut vuosikymmeniä kestäneiden sarjojen aikana useita eri inkarnaatioita, mutta minun suosikkini on 10. tohtori, eli hänen 10. versio. 

    Doctor Who (TV Series 2005–2022) – IMDb 

    Doctor Who (TV Series 1963–1989) – IMDb 

    The Man with no name 

    The Man with no name on Clint Eastwoodin esittämä hahmo, joka esiintyy dollaritrilogiassa, eli elokuvissa A Fistful of dollars, For a few dollars more ja The good, bad and ugly. The Man with no name on cool ja legendaarinen pyssysoturi. Hän on yliluonnollisen hyvä ampumaan, ja myös erittäin kova ja hyvä tappelija. Hän saattaa olla mielestäni most badass movie character. The Man with no namella on monia legendaarisia ja hienoja kohtauksia. Ja ehkä paras hänen kohtauksistaan on The good, bad and uglyn lopussa, hänen kohtaamisensa Angel eyesin kanssa. The Man with no name on salaperäinen ja vähäsanainen hahmo, ja tämä tekee hänen hahmostaan mielestäni entistä mielenkiintoisemman. The Man with no namea näyttelevä Clint Eastwood on myös suosikki näyttelijäni, ja hän on dollaritrilogian lisäksi näytellyt myös monia muita hyviä rooleja. 

    Kourallinen dollareita (1964) – IMDb 

    Vain muutaman dollarin tähden (1965) – IMDb 

    Hyvät, pahat ja rumat (1966) – IMDb 

    Tyrion Lannister 

    Tyrion Lannister on Game of thrones tv-sarjassa ja kirjasarjassa esiintyvä hahmo, ja hän on minun suosikki Game of thrones hahmo. Olen katsonut Game of thrones tv-sarjan, mutta kirjoja en ole vielä lukenut, joten keskityn nyt Tyrion Lannisterin tv-sarja versioon. Tyrion Lannister on huumorintajuinen, mutta myös luonteeltaan kova ja älykäs kääpiö. Tyrion tykkää juoda viiniä, harrastaa seksiä prostituoitujen kanssa ja puhua paljon. Hänellä on hyvät puhelahjat ja hän on hyvä puhumaan. Ja hän on hauskuudestaan huolimatta viisas mies. Häntä ollaan usein kohdeltu huonosti ja väheksytty hänen ulkonäkönsä takia, mutta Tyrion ei anna tämän eikä minkään muun lannistaa häntä. Hän on viihdyttävä ja moraalisesti harmaa hahmo. 

    Game of Thrones (TV Series 2011–2019) – IMDb 

    A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1) by George R.R. Martin | Goodreads 

    Walter White 

    Postauksen viimeisenä ja aakkosten viimeisenä hahmona tulee Breaking bad tv-sarjan päähenkilö Walter White. Breaking bad on suosikki tv-sarjani ja Walter White on suosikki hahmoni siinä. Walter White on älykäs kemianopettaja, joka saa syövän, ja joka ei ole tyytyväinen elämäänsä. Saadakseen rahaa perheelleen, ja ruokkiakseen egoaan, hän päättää alkaa myymään huumeita entisen oppilaansa Jess Pinkmanin kanssa. Oltuaan huumemaailmassa Walter Whiten persoonallisuus alkaa muuttua, ja hänestä tulee koko ajan moraalisesti pahempi ihminen. Hänet tunnetaan myös huume maailmassa nimellä Heisenberg. Siitä huolimatta Walter White ei käänny missään kohtaa täysin pahaksi, ja hänessä on vielä hieman inhimillisyyttä lopussakin. Tämä monien muiden asioiden ohella tekee hänestä erittäin moniulotteisen ja hyvin kirjoitetun hahmon. Walter Whiteä pidetään yhtenä tv-sarjojen moniulotteisimmista ja parhaiten kirjoitetuista hahmoista. Siitä huolimatta, että Walter White on synkkä hahmo ja moraalisesti paha ihminen, ja siitä huolimatta, että hän on älykäs rikollinen, hänellä on myös paljon hölmöjä ja koomisia hetkiä, ja nämä asiat tekevät hänen hahmostaan mielestäni entistä paremman. 

    Breaking Bad (TV Series 2008–2013) – IMDb 

    Siinä olivat 25 suosikki fiktiivistä hahmoani. Toivottavasti aihe oli kiinnostava, ja jokin hahmoista herätti kiinnostuksen. Saatan tehdä aiheesta toisen postauksen tulevaisuudessa, jossa käyn läpi lisää muita suosikki hahmojani. 

  • Suosikki tv-sarjat

    Suosikki tv-sarjat

    Tämä postaus käsittelee suosikki tv-sarjojani. Valitsin käsiteltäväksi 25 suosikki tv-sarjaani, ja kerron niistä nyt lisää. Kerron myös mikä on kustakin sarjasta suosikki hahmoni ja suosikki kauteni, ja näiden sarjojen IMDb arvosanan. Nämä ovat siis omia suosikkejani, eivätkä niitä sarjoja, joista on pidetty eniten, mutta kaikki näistä sarjoista ovat IMDb:n mukaan hyviä ja monet jopa loistavia. Ja kaikki näistä sarjoista ovat saaneet vähintään arvosanan 7,8 IMDb:ssä. Monet postauksen sarjoista olen nähnyt useita vuosia sitten, joten sekin on voinut vaikuttaa siihen, miksi ne päätyivät silloin suosikikseni. Etenen aakkosjärjestyksessä, kun kerron kustakin sarjasta. 

    Barry 

    Barry on vuosina 2018-2023 näytetty yhdysvaltalainen draamakomedia tv-sarja. Se kertoo moraalisesti harmaasta hahmosta Barry Berkmanista, joka on palkkamurhaaja, mutta joka haluaa lopettaa työnsä palkkamurhaajana, ja ryhtyä näyttelijäksi. Tästä seuraa mielenkiintoinen tapahtumasarja, ja hänen on hyvin vaikeaa silti päästä muuttamaan elämänsä suuntaa. Osittain siksi että Barryn vanhat tuttavat kuten Fuches ja NoHo Hank haluavat Barryn jatkavan työtään palkkamurhaajana. Näyttelijä kursilla Barry tapaa myös tulevan vaimonsa Sallyn. Ja näyttelijä kurssin ohjaaja Gene saa myöhemmin tietää, että Barry on murhaaja, ja yrittää saada hänet telkien taakse. Tämä sarja säilytti tasonsa loppuun asti ja sitä tehtiin 4 kautta. Minusta on vaikea sanoa mikä kausi oli paras. Oma suosikki hahmoni sarjasta on selkeästi Barry Berkman. Barryn IMDb arvosana on 8,3. 

    Barry (TV Series 2018–2023) – IMDb 

    Black mirror 

    Black mirror on vuonna 2011 aloitettu brittiläinen sci-fi-draama sarja, joka on myös Netflix original. Black mirror käsittelee dystooppisia skenaarioita, erilaista potentiaalista tulevaisuuden teknologiaa ja monia filosofiaa ja moraalia käsitteleviä asioita. Jokaisella sarjan jaksolla on erilainen juoni, ja jokaisessa jaksossa on eri henkilöhahmot. Black mirror on minusta hyvin mielenkiintoinen ja se on yksi suosikki sarjojani tämän postauksen sarjoista. Black mirrorin parhaat jaksot ovat minusta joitakin koko tv-historian parhaita jaksoja. Suosikki jaksoni sarjasta on joko “Entire history of you”, “Black museum” tai “Shut up and dance”. Näiden lisäksi sarjassa on myös paljon muita loistavia jaksoja. Osa sarjan jaksoista on silti myös hyvin masentavia ja häiriintyneitä. Ja Black mirror on ehkä häiritsevin tv-sarja mitä olen katsonut. Black mirroria on tehty nyt 7 kautta. Kaudet 5-6 eivät ole kuitenkaan olleet läheskään yhtä hyviä kuin kaudet 1-4. Mutta 7. kausi oli parempi kuin 5-6. kausi. Omasta mielestäni sarjan paras kausi on ehkä 3. kausi, mutta kaudet 1-4 ja 7 ovat kaikki minusta hyviä. Odotan mielenkiinnolla tulevaa 8. kautta. Tämä on postauksen sarjoista ainut, jossa minulla ei ole varsinaista suosikki hahmoa, koska tässä sarjassa joka jaksossa on eri päähenkilö. Black mirrorin IMDb arvosana on 8,7. Black mirrorista on myös tehty elokuva “Black mirror: Bandersnatch”, joka on interaktiivinen elokuva, ja se on mielestäni erittäin hyvä elokuva. Tämä elokuva on mielestäni aliarvostettu ja yhtä hyvä kuin keskiverto Black mirror jakso. 

    Black Mirror (TV Series 2011– ) – IMDb 

    Black Mirror: Bandersnatch (2018) – IMDb 

    Breaking bad 

    Breaking bad on vuosina 2008-2013 tehty yhdysvaltalainen rikosdraamasarja. Se kertoo syövän saaneesta kemianopettajasta Walter Whitesta, joka päättää alkaa myymään huumeita entisen oppilaansa Jess Pinkmanin kanssa ansaitakseen perheelleen rahaa. Tämä johtaa melkoiseen tapahtumasarjaan, ja Walter White muuttuu sarjan edetessä pikkuhiljaa moraalisesti pahemmaksi henkilöksi. Breaking bad on kaikista postauksen sarjoista suosikkini, ja monet pitävät sitä jopa maailman parhaana sarjana. Myös IMDb:n mukaan Breaking bad on maailman paras sarja. Breaking badissa on monia mielenkiintoisia hahmoja kuten ylimielinen ja älykäs päähenkilö Walter White, hänen hauska entinen oppilaansa Jess Pinkman, joka kokee sarjan edetessä paljon traagisia asioita. Heitä auttava hauska, ovela ja moraalisesti harmaa lakimies Saul Goodman. Pelottava, laskelmoiva ja erittäin vakava pääpahis Gus Fring, joka on huumeruhtinas ja elää kaksoiselämää kanaravintolan omistajana. Fringin apuri Mike Ehrmantraut, joka on palkkamurhaaja, mutta jolla on silti moraaleja. Erittäin äkkipikainen ja arvaamaton huumeita käyttävä Tuco Salamanca ja Walter Whiten DEA:ssa työskentelevä lanko Hank Schrader, joka jahtaa tietämättään Walter Whitea. Breaking badia tehtiin 5 kautta ja oma suosikkini näistä hahmoista on päähenkilö Walter White. Ja oma suosikki kauteni on joko 4. tai 5. kausi. Breaking bad on siitä harvinainen sarja, että se menee loppua kohden vain paremmaksi, vaikka moni muu sarja menee usein huonompaan suuntaan. Breaking badin IMDb arvosana on 9,5. Suosittelen vahvasti myös elokuvaa “El Camino: Breaking bad movie”, joka kertoo Jess Pinkmanin elämästä sarjan lopetuksen jälkeen. Tämä elokuva on mielestäni erittäin hyvä ja aliarvostettu, vaikka se ei Breaking bad sarjan tasolle ylläkään. 

    Breaking Bad (TV Series 2008–2013) – IMDb 

    El Camino: Breaking Bad -elokuva (2019) – IMDb 

    Better call Saul 

    Tämä on ainut kerta tässä postauksessa, kun poikkean aakkosjärjestyksestä, ja se on koska tämä toimi mielestäni selkeämmin näin. Better call Saul on vuosina 2015-2022 tehty yhdysvaltalainen rikosdraamasarja, ja se on myös Breaking badin spin off sarja, ja prequel. Walter Whiten sijaan, sarjan päähenkilö on tässä sarjassa moraalisesti kiero lakimies Saul Goodman. Myös Breaking badin keskeiset hahmot Mike Ehrmantraut ja Gus Fring ovat keskeisiä hahmoja myös tässäkin sarjassa. Tämä sarja seuraa Jimmy McGillin tulemista lakimies Saul Goodmaniksi, sitä kuinka Mike ja Gus tapasivat, ja heidän rikollisuraansa ennen kuin he tapasivat Walter Whiten ja Jess Pinkmanin. Tässä sarjassa esiintyy paljon Breaking badin hahmoja ja myös jotakin uusia hahmoja. Yksi näistä uusista hahmoista on erittäin vaarallinen pahis Lalo Salamanca, joka on mies jota jopa Gus Fring pelkää. Sarjan viimeiset jaksot sijoittuvat Breaking badin jälkeiseen aikaan, ja kertovat mitä Saul Goodmanille tapahtui Breaking badin jälkeen. Tätä sarjaa tehtiin 6 kautta, ja kaudet 5-6 olivat minusta selkeästi parempia kuin kaudet 1-4. 6. kausi oli ehkä hieman parempi kuin 5. kausi, ja se on minusta Breaking badin 4-5 kauden tasoa. Better call Saulilla on minusta ehkä kaikkien aikojen paras viimeinen jakso, ja Better call Saulin jakso “Point and shoot” on ehkä suosikki jaksoni mistään tv-sarjasta. Better call Saulin huiput ylittivät minusta ehkä jopa Breaking badin huiput, mutta koska kaudet 1-4 olivat hieman tylsiä, ja toisin kuin Breaking badissa, Better call Saulissa oli myös joitain mielestäni tylsiä hetkiä, niin tämän takia pidän Breaking badin pikkuriikkisen parempana. Better call Saul on silti minun 2. suosikki sarja, Breaking badin ollessa paras. Suosikki hahmoni tässä sarjassa on Saul Goodman. Better call Saulin IMDb arvosana on 9,0. 

    Better Call Saul (TV Series 2015–2022) – IMDb 

    Californication 

    Californication on vuosina 2007-2014 tehty yhdysvaltalainen draamakomedia tv-sarja. Sarja kertoo Hank Moodysta, joka on kirjailija ja alkoholisti, jolla on paljon rahaa ja joka jatkuvasti harrastaa seksiä eri naisten kanssa, ja joka pitää myös yhteyttä ex-vaimoonsa Kareniin, tyttäreensä Beccaan ja kaveriinsa Charlieen. Californicationin huumori on järjettömän mustaa ja älytöntä. Esimerkiksi ensimmäisessä jaksossa Hank Moody harrastaa seksiä naisen kanssa, ja saa tietää sen jälkeen, että hän oli ex-vaimonsa nykyisen miehen 16-vuotias tytär, joka oli huijannut olevansa aikuinen. Sarjassa tapahtui paljon kaikenlaista muutakin älytöntä, ja sarja alkaa suuseksillä kirkossa. Päähenkilön kirjoittama kirja on myöskin “God hates all of us”. Ainakin tätä sarjaa oli hyvin hauska ja viihdyttävä katsoa ja se yllätti minut kerta toisensa jälkeen erittäin mustalla huumorillaan. Californicationia tehtiin 7 kautta, ja en muista tarkalleen mitä tapahtui kussakin kaudessa, mutta kaudet 1-4 olivat parempia kuin 5-7, ja sarja säilytti kohtalaisen tason loppuun asti. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on päähenkilö ja naistenmies Hank Moody. Californicationin IMDb arvosana on 8,3. 

    Californication (TV Series 2007–2014) – IMDb 

    Chuck 

    Chuck on vuosina 2007-2012 tehty yhdysvaltalainen draamakomedia ja toimintasarja. Sarja kertoo Buymore kaupassa työskentelevästä nörtistä Chuck Bartowskista, joka saa vahingossa päähänsä sirun, jolla hän saa tietää kaikkien CIA:n vihollisten salaisuudet. Tämän jälkeen Chuckista tehdään vakooja, ja hän rupeaa auttamaan tietojensa ansiosta erilaisissa tehtävissä. Chuck toimii tiiminä yhdessä vakavan ja kovan John Caseyn kanssa, ja toisen pätevän agentin Sarah Walkerin kanssa, josta tulee myöhemmin Chuckin tyttöystävä. Chuck alkaa elämään kaksoiselämää vakoojana ja tavallisena nörttinä, ja yrittää salata elämänsä parhaalta kaveriltaan Morganilta, siskoltaan Ellieltä, ja Ellien mieheltä Devonilta. Sarjan aikana Chuck saa myös tietää, että hänen kadonneet vanhempansa olivat myös vakoojia, ja että hänen isänsä oli hänen päässään olevan intersect sirun tekijä. Sarjan edetessä Chuck ja monet muut hahmot kokevat paljon hahmokehitystä, ja Chuck muuttuu nössöstä oikeaksi vakoojaksi. Chuckia tehtiin 5 kautta, ja tämä sarja säilytti hyvän tasonsa alusta loppuun ja myös finaali oli hyvä, mutta kausi 2 tai 3 oli oma suosikkini. Oma suosikki hahmoni tästä sarjasta on agentti John Casey, joka on kova ja erittäin pätevä agentti, mutta myös hyvin hauska hahmo. Chuckin IMDb arvosana on 8,2. 

    Chuck (TV Series 2007–2012) – IMDb 

    Cobra kai 

    Cobra kai on vuosina 2018-2025 tehty yhdysvaltalainen draamakomediasarja. Tämä sarja perustuu melko vanhoihin Karate kid elokuviin, ja sijoittuu kauan näiden jälkeiseen aikaan. Sarjassa näyttelevät kuitenkin samat näyttelijät. Karate kidien päähenkilön Daniel Larusson sijaan päähenkilönä on hänen entinen vihollisensa Johnny Lawrence. Lawrence on muuttunut paljon vuosien saatossa, ja on nyt moraalisesti harmaa hahmo, muttei enää kiusaaja. Lawrence tapaa Miguel Diaz nimisen pojan, jota kiusataan, ja alkaa opettamaan hänelle karatea. Pian muutkin kiinnostuvat karatesta, ja hän aloittaa Cobra kai nimisen dojon. Samalla Lawrence yrittää korjata välejään poikaansa Robby Keeneen, ja on jonkin verran tekemisissä myös entisen vihollisensa Daniel Larusson kanssa. Pian myös hänen entinen paha senseinsä John Kreese ilmestyy ja alkaa aiheuttamaan ongelmia. Myöhemmin sarjaan tulee myös Kreeseakin pahempi pahis Terry Silver, ja muita mielenkiintoisia hahmoja. Sarjassa on paljon hienoja tappelukohtauksia, ja yksi asia mistä pidän sarjassa paljon on hahmojen moniulotteisuus ja se miten he ovat kehittyneet aiemmista Karate kid leffoista ja miten he muuttuvat sarjan aikana. Cobra kaita tehtiin 6. kautta.  Mielestäni sarjan paras kausi on ehkä kausi 3 tai 6, mutta sarja on säilyttänyt mielestäni tasonsa erittäin hyvin koko kestonsa ajan, ja myös sarjan finaali oli erittäin hyvä. Cobra kai on yllättävän hyvä siihen nähden, ettei alkuperäisiä Karate Kidejä olla pidetty erityisen hyvinä elokuvina. Oma suosikki hahmoni sarjasta on ehkä sarjan keskeisin hahmo Johnny Lawrence. Cobra kain IMDb arvosana on 8,4. 

    Cobra Kai (TV Series 2018–2025) – IMDb 

    Karate Kid (1984) – IMDb 

    Death note 

    Death note on vuosina 2006-2007 tehty psykologinen trilleri ja animesarja. En paljoa animea katso ja Death note on tässä postauksessa olevista sarjoista ainut anime. Anime kertoo 17-vuotiaasta Light Yagamista, joka sää käsiinsä vihkon, jonka avulla hän voi tappaa kenet tahansa haluamallaan tavalla vain ajattelemalla hänen kasvojaan ja kirjoittamalla hänen nimensä vihkoon. Tämä saa Lightin pian sekoamaan, ja hän päättää ryhtyä Jumalaksi, joka tappaa kaikki rikolliset maailmasta. Rikollisia alkaa mystisesti kuolemaan ja kukaan ei tiedä kuka tämän takana on. Pian kuitenkin mystistä murhaajaa aletaan jahdata, ja Light yrittää salata tekonsa. Light menettää moraalinsa ja alkaa tappamaan myös hyviksiä, jotka jahtaavat häntä. Poliiseja johtaa rikosetsivä L. L on hyvin älykäs ja alkaa epäilemään Lightia syylliseksi murhiin. Tästä alkaa kova älyjen taistelu. L yrittää saada Lightia kiinni, samalla kun Light yrittää tappaa hänet ja olla jäämättä kiinni. L pitää nimensä salassa, ja häntä kutsutaan vain nimellä L, joten Light ei tiedä hänen nimeään, eikä voi siksi tappaa häntä. Tässä animessa oli myös paljon plot twistejä ja voimakas intensiivinen tunnelma. Tämä anime laittoi minut ajattelemaan moraaliin, ja vallan korruptoivaan vaikutukseen liittyviä asioita. Tätä animea tehtiin vain 1 kausi, ja se meni mielestäni loppua kohden vähän huonompaan suuntaan, mutta pysyi silti hyvänä ja finaali oli onnistunut. Oma suosikki hahmoni animessa on L. Death noten IMDb arvosana on 8,9. Amerikkalainen live action Death note elokuva on mielestäni epäonnistunut, ja siihen tehtiin paljon typeriä muutoksia. En suosittele katsomaan sitä. Suosittelen silti Japanilaisia Death note live action elokuvia. Ne ovat enimmäkseen uskollisia animelle, ja mielestäni melkein yhtä hyviä kuin anime. 

    Death Note: Desu nôto (TV Series 2006–2007) – IMDb 

    Death Note: Desu nôto (2006) – IMDb 

    Dexter 

    Dexter on vuosina 2006-2013 tehty Amerikkalainen rikosdraamasarja. Sarja kertoo Dexter Morganista, joka toimii työssä verianalyysien tutkijana rikospaikalla, ja yrittää esittää normaalia, mutta on samaan aikaan sarjamurhaaja. Dexterillä on kuitenkin periaate ja hän tappaa vain toisia murhaajia. Hänen tekonsa ovat siitä huolimatta laittomia, joten hän yrittää salata murhansa viimeiseen asti. Samalla kun Dexter murhaa rikollisia silloin tällöin, hän pitää yhteyttä siskoonsa Debraan, on parisuhteessa Rita nimisen naisen kanssa, jolla on lapsia. Ja samalla kun Dexter tekee työtään, hän välttelee James Doakes nimistä aggressiivista poliisia, joka pitää Dexteriä epäilyttävänä. Dexteriä tehtiin 8 kautta, ja sarja meni mielestäni vähän huonommaksi 4 kauden jälkeen, mutta se oli silti ihan hyvä, kunnes se epäonnistui viimeisen jakson kanssa. Mielestäni joko 1. kausi tai 4. kausi on sarjan paras. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on päähenkilö Dexter Morgan. Dexterin IMDb arvosana on 8,6. Dexter perustuu myös kirjasarjaan, ja olen lukenut kirjasarjan 4 ensimmäistä osaa ja tarkoituksena on lukea lisää Dexter sarjan kirjoja tulevaisuudessa. Dexteristä on tehty myös sarjakuvia, joita en kylläkään ole lukenut. Vuonna 2021-2022 Dexterille tuli jatkoa ja sarja nimeltä “Dexter: New blood”. Tämä sarja oli erittäin hyvä, kunnes sekin epäonnistui pahasti lopetuksen kanssa. Dexteristä tehtiin New bloodin jälkeen vuonna 2024-2025 vielä 2 muuta sarjaa. Dexter: Resurrection, joka sijoittuu New bloodin jälkeisiin tapahtumiin, ja on erittäin hyvä. Ja Dexter: original sin, joka on prequel ja sijoittuu aikaan, jolloin Dexter aloitti työnsä verianalyytikkona. Original sin lopetettiin valitettavasti, jo heti ensimmäisen kauden jälkeen. Mutta Dexter: Resurrection on saamassa lisää jatkoa, ja sen ensimmäisen kausi on ollut erittäin hyvä. 

    Dexter (TV Series 2006–2013) – IMDb 

    Dexter: New Blood (TV Mini Series 2021–2022) – IMDb 

    Dexter: Resurrection (TV Series 2025– ) – IMDb 

    Dexter: Original Sin (TV Series 2024–2025) – IMDb 

    Doctor Who 

    Doctor Who:sta on tehty sarja vuosina 1963-1989, 2005-2022, ja 2023 eteenpäin, sekä tv-elokuva. Mutta käsittelen tässä postauksessa vuosina 2005-2022 tehtyä sarjaa, jota olen katsonut. Doctor Who on brittiläinen sci-fi-draamasarja. Tämä sarja kertoo miehestä ja ajanherrasta, joka kutsuu itseään nimellä The Doctor. The Doctor seikkailee ajassa ja avaruudessa puhelinkopin näköisellä aluksella ja aikakoneella, ja kohtaa erilaisia vihollisia. The Doctor onnistuu aina päihittämään vihollisensa ja auttamaan muita, olivat he keitä tahansa. Ja The Doctor päihittää muut silkalla älykkyydellään. The Doctor on ehkä yksi älykkäimpiä hahmoja koko fiktiossa. Hän on henkilö, joka voisi outsmartata Batmanin, Sherlock Holmesin ja monen muun toisen erittäin älykkään hahmon. Kun The Doctor seikkailee ympäri avaruutta, hänellä on mukanaan myös aina joku kumppani. Hänen kumppaneitaan tulee ja menee kausien saatossa erilaisten syiden takia. Osa kumppaneista kuolee seikkailujen aikana, tai heidän yhteinen matkansa päättyy muun vakavan syyn takia. The Doctoria on nyt näytellyt 15 henkilöä. Kun The Doctor saa tappavan iskun, hän ei kuole, hän regeneratoituu ja hänen ulkonäkönsä muuttuu, ja tällöin hänen näyttelijänsä vaihtuu kanssa. Täten sarjaa on saatu hyvin jatkettua vuosi kymmeniä. Olen katsonut vuosina 2005-2022 tullutta Doctor Who sarjaa 10 kautta, jonka jälkeen kiinnostukseni lopahti, kun sarja taso laski niin paljon. Sarja alkoi mennä huonommaksi mielestäni 4 kauden jälkeen, kun pääkäsikirjoittaja vaihtui, mutta kaudet 1-4 ovat mestariteoksia mielestäni, ja kaudet 5-8 olivat edelleen hyviä, ja kaudet 9-10 ihan ok. Kausi 3 on oma suosikki kauteni tässä sarjassa. Ja oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on The Doctor, ja olen pitänyt eniten 10. tohtorista, jota on näytellyt David Tennant. Vuosina 2005-2022 tulleen Doctor Whon IMDb arvosana on 8,5. Doctor Who oli minun suosikki tv-sarjani, silloin kun olin 11-13 vuotias, ja kun en ollut vielä nähnyt paljoa hyviä sarjoja. Se menee minulla edelleen top 20 suosikki sarjani joukkoon, ja menisi varmaan jopa korkeammalle, jos se olisi säilyttänyt ensimmäisten kausien tason. Doctor Whosta ollaan tehty myös useita spin offeja ja kirjoja, joita en tosin ole nähnyt tai lukenut. 

    Doctor Who (TV Series 2005–2022) – IMDb 

    Doctor Who (TV Series 1963–1989) – IMDb 

    Doctor Who (TV Movie 1996) – IMDb 

    Fresh meat 

    Fresh meat on vuosina 2011-2016 tehty brittiläinen draamakomediasarja. Fresh meat kertoo 6 kämppäkaverista Kingsleystä, Josiesta, Oregonista, Howardista, Vodista ja JP:stä, ja heidän opiskelustaan yliopistossa ja elämästään yliopisto aikana. Sarjassa on hauskaa ja hyvin mustaa huumoria. Esimerkiksi yhdellä sarjan päähenkilöistä Oregonilla on suhde opettajan Tonyn kanssa, mutta myöhemmin he eroavat ja Oregon alkaa sen jälkeen tapailemaan opettajansa poikaa Dylania, tietämättä että hän on aiemmin tapailemansa opettajan poika. Sarja ei välttämättä ole mestariteos, mutta se oli viihdyttävää katsoa, enkä löydä tästä sarjasta ainuttakaan negatiivista asiaa. Sarja ei ollut missään kohtaa tylsä, ja se säilytti hyvän tasonsa alusta loppuun asti. Tätä sarjaa tehtiin 4 kautta ja kaudet 1-3 olivat ehkä hieman parempia kuin 4. kausi, mutta myös viimeinen kausi oli hyvä, ja finaali oli hyvin onnistunut tässä sarjasta. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on joko Oregon tai JP. Oregon oli ehkä sarjan mielenkiintoisin ja moniulotteisin hahmo, ja JP oli kaikista hauskin. Fresh meatin IMDb arvosana on 7,8. Tämä sarja on ehkä vähiten tunnettu tämän postauksen sarjoista, mutta minulle se oli positiivinen yllätys, ja itse pidin tästä. 

    Fresh Meat (TV Series 2011–2016) – IMDb 

    Game of thrones 

    Game of thrones on vuosina 2011-2019 tehty yhdysvaltalainen draama- ja fantasiasarja. Game of thrones on Breaking badin ohella varmaan tämän postauksen tunnetuin sarja. Game of thrones kertoo erilaisista suvuista, jotka kamppailevat valtaistuimesta. Syy miksi pidän paljon tästä sarjasta, on sen hyvä tarina, mielenkiintoiset henkilöhahmot, hyvä toteutus ja maailman luonti. Valitettavasti tämä sarja ei säilyttänyt tasoaan loppuun asti. Tätä sarjaa tehtiin 8 kautta. Kaudet 1-6 ovat mielestäni hyviä, ja kausi 4 on oma suosikkini. 7. kausi oli ihan okei, mutta ei enää nii hyvä. Mutta 8. kausi ja etenkin viimeiset jaksot ovat epäonnistuneet tässä sarjassa. En vihaa Game of thronesin finaalia niin paljon kuin moni muu, mutta oli se silti pettymys. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on puhelias, älykäs ja hauska kääpiö Tyrion Lannister. Muita mielestäni mielenkiintoisia ja hyviä hahmoja tässä sarjassa ovat muun muassa Tywin Lannister, Jaime Lannister ja Petyr Baelish. Sarjan yksi keskeisiä pahiksia Ramsay Bolton on harvinaisen sadistinen ja inhottava hahmo. Game of thronesin IMDb arvosana on 9,2. Game of thrones sarja perustuu kirjoihin, ja minun on tarkoitus lukea tämän sarjan kirjoja joskus tulevaisuudessa. Game of thronesista on tehty myös spin offit House of the Dragon ja A Knight of the seven kingdoms, jotka eivät tosin ole mielestäni läheskään yhtä hyviä kuin Game of thrones, vaikka ihan hyviä ovatkin. 

    Game of Thrones (TV Series 2011–2019) – IMDb 

    Hannibal 

    Hannibal on vuosina 2013-2015 tehty yhdysvaltalainen rikosdraama- ja trillerisarja. Hannibal kertoo moraalisesti harmaasta rikosetsivästä Will Grahamista, joka ratkoo murhia, ja tapaa Hannibal Lecterin. Pian Graham saa selville, että Lecter on sarjamurhaaja, mutta joutuu hänen manipuloitavaksi. Sarja on mielestäni hyvin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Sarjassa on voimakas tunnelma, ja Lecterin tekemät murhat ovat välillä erittäin raakoja ja häiriintyneitä. Itse pidin tässä sarjassa olevasta Mads Mikkelsenin näyttelemästä Lecterista jopa enemmän kuin Uhrilampaissa olevasta Anthony Hopkinsin Lecterista. Tätä sarjaa tehtiin 3 kautta, ja mielestäni 2. kausi oli sarjan paras. Sarja säilytti hyvän tasona loppuun asti, ja myös finaali oli hyvä. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on toinen sarjan päähenkilöistä, rikosetsivä Will Graham. Yksi mielestäni mainitsemisen arvoinen hahmo Lecterin ja Grahamin lisäksi on myös erittäin inhottava pahis Mason Verger, joka vaikutti saavan jopa Lecterin olon epämukavaksi. Hannibalin IMDb arvosana on 8,5. Hannibal tv-sarja perustuu kirjoihin. 

    Hannibal (TV Series 2013–2015) – IMDb 

    Mad men 

    Mad men on vuosina 2007-2015 tehty yhdysvaltalainen draamasarja. Sarja seuraa mainosmies Don Draperin ja muiden hahmojen elämää 1960-luvulla. Sarjan päähenkilö Donilla on vaimo Betty ja 2 lasta hänen kanssaan, mutta Don myös pettää toistuvasti vaimoaan useiden eri naisten kanssa, juo liikaa ja ei ole onnellinen. Myöhemmin sarjan edetessä Donin menneisyydestä paljastuu traagisia asioita, ja kuinka hän yrittää paeta menneisyyttään. Sarja on hyvin hidastempoinen, eikä siinä tapahdu paljoa toimintaa, mutta se on erittäin hyvin tehty. Sarjassa tapahtuu joitakin historiallisia hetkiä, kuten ensimmäinen lento kuuhun ja Kennedyn murha. Tätä sarjaa tehtiin 7 kautta, ja en ole varma mikä on sarjan paras kausi. Muistelen että 4. kausi oli ehkä sarjan parhaimmistoa, mutta tämä sarja säilytti tasonsa loppuun asti. Finaali oli hyvä, mutta samaan aikaan itselle pieni pettymys, kun tuntui että eihän tämä sarja edennyt melkein mihinkään ja mitään niin kummoista loppuratkaisua ei tapahtunutkaan. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on selkeästi sarjan päähenkilö Don Draper. Mad menin IMDb arvosana on 8,7. 

    Mad Men (TV Series 2007–2015) – IMDb 

    Misfits 

    Misfits on vuosina 2009-2013 tehty brittiläinen draamakomedia- ja fantasiasarja. Tämä sarja kertoo 5 nuoresta, Nathanista, Alishasta, Simonista, Curtiksesta ja Kellystä, jotka ovat yhdyskuntapalvelussa, ja saavat siellä ollessaan supervoimia omituisen myrskyn yhteydessä, ja tulevat tämän jälkeen supersankareiksi. Tässä sarjassa on erittäin mustaa ja älytöntä huumoria, ja tässä sarjassa on käytetty paljon mielikuvitusta. Yksi esimerkki sarjan erikoisesta huumorista voisi olla Alishan supervoima saada kaikki miehet haluamaan häntä pelkällä kosketuksella. Tai yhden jakson pahis nimeltä Maitomies, joka pystyi hyödyntämään maitotuotteita supervoimanaan, ja suuttui siitä, kun muilla oli hienompia supervoimia kuin hänellä. Tätä sarjaa tehtiin 5 kautta, ja kausi 1 tai 2 on mielestäni sarjan paras kausi. Kaudet 1-2 olivat todella hyviä. 3. kausi oli hyvä. Ja kaudet 4-5 ja finaali eivät mielestäni olleet enää kovin hyviä. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on ehkä koko sarjan pahin ongelmatapaus Nathan Young. Hän on mielestäni hyvin hauska hahmo, ja hänen supervoimansa on kuolemattomuus, joka paljastuu sen jälkeen, kun Nathan kuolee ensimmäisen kerran sarjan aikana. Valitettavasti Nathan esiintyy vain kausissa 1-2, ja hänen lähtönsä oli varmaan osa syy, miksi sarjan taso alkoi laskemaan. Misfitsin IMDb arvosana on 8,1. 

    Misfits (TV Series 2009–2013) – IMDb 

    One tree hill 

    One tree hill on vuosina 2003-2012 tehty yhdysvaltalainen draamasarja. Sarja kertoo teineistä, jotka sarjan edetessä kasvavat aikuiseksi. Koripallo ja ihmissuhteet ovat myös keskeisiä asioita tässä sarjassa. Joitakin sarjan keskeisimpiä hahmoja ovat koripallosta kiinnostuneet velipuolet Lucas Scott ja Nathan Scott, heidän tyttöystävänsä ja tulevat vaimonsa Haley Scott ja Peyton Sawyer, jotka ovat kiinnostuneita musiikista ja taiteesta. Näiden hahmojen muodista kiinnostunut hyvä kaveri Brooke Davis. Sekä Lucasin ja Nathanin isä Dan Scott, joka on sarjan alussa kauhea ihminen, mutta yrittää sarjan edetessä muuttua paremmaksi ihmiseksi ja hyvittää tekonsa. Sarjassa tapahtui vähän väliä kaikenlaista draamaa, ja välillä päähenkilöitä vainosi joku psykopaatti tai sosiopaatti. Mutta mielenkiintoisin asia tässä sarjassa oli mielestäni ehkä se, kun Lucasin ja Nathanin isä ampuu oman veljensä Keithin ollessaan vihainen, jää siitä myöhemmin kiinni, joutuu vankilaan, katuu tekoaan loppuelämän, ja yrittää hyvittää tekemänsä murhan koko loppusarjan ajan. Tämä sarja piti asiat mielenkiintoisina melkein koko ajan, eikä tässä ollut paljoa tylsiä hetkiä. Tässä sarjassa on myös hauskaa huumoria. Tämä sarja ei välttämättä ole mestariteos, mutta tätä oli viihdyttävä katsoa. Tätä sarjaa tehtiin 9 kautta, ja tämä on aika pitkä sarja. Sarjan taso laski vähän 4 kauden jälkeen, mutta pysyi silti hyvänä ja viimeinen kauden kohdalla taso nousi uudestaan. Sarjan paras kausi on mielestäni joko 3. tai 4. kausi. Oma suosikki hahmoni sarjassa on joko Brooke Davis tai Dan Scott. He ovat yksiä sarjan moniulotteisimpia hahmoja, ja joilla on ehkä eniten persoonallisuutta. One tree hillin IMDb arvosana on 7,8. 

    Tunteet pelissä (TV Series 2003–2012) – IMDb 

    Oz 

    Oz on vuosina 1997-2003 tehty yhdysvaltalainen draamasarja. Oz on vanhin tämän postauksen sarjoista, ja se tehtiin ennen suurinta osaa muista parhaista sarjoista. Oz sijoittuu kovaan vankilaan ja seuraa vankien ja heidän vartijoiden elämää siellä. Suurin osa sarjan henkilöistä on moraalisesti pahoja, tai vähintäänkin moraalisesti harmaita hahmoja, mutta siitä huolimatta monet sarjan hahmot ovat moniulotteisia ja sarjasta ei löydy paljoa täysin pahoja hahmoja. Sarjan ehkä keskeisin hahmo on Tobias Beecher, joka joutuu vankilaan rattijuoppoudesta ja vahingossa aiheuttamastaan kuolemasta, ajaessaan humalassa. Beecher joutuu kokemaan paljon kovia vankilassa, ja joutuu heti raiskaavan natsin Vern Schillingerin uhriksi, mutta alkaa pian kamppailemaan häntä vastaan, ja tästä seuraa mielenkiintoinen sota Beecherin ja Schillingerin välillä. Schillinger on mielestäni aika inhottava hahmo. Joitakin muita sarjan keskeisiä hahmoja ovat manipuloiva ja älykäs Ryan O’reilly. Muslimi Kareem Said, jolla on hyvin vahvat periaatteet. Pelottava, vahva ja arvaamaton Simon Adebisi. Täysi sosiopaatti Chris Keller. Ja pyörätuoliin joutunut vanki Augustus Hill, jonka ajatuksia herättävää monologia kuullaan paljon. Myös vartijat Tim McManus ja Warden Leo Glynn ovat keskeisiä hahmoja. Tässä sarjassa ei koskaan osannut arvata mitä seuraavaksi tapahtuu ja se pysyi jännittävänä koko ajan. Moni sarjan keskeisistä hahmoista kuolee yhtäkkiä kesken sarjan. Tätä sarjaa tehtiin 6 kautta. En ole varma mikä on sarjan paras kausi, mutta kaudet 1-4 olivat ehkä vähän parempia kuin kaudet 5-6. 6. Kauden alku oli mielestäni huono, mutta tämäkin kausi parani loppua kohden. Muutoin tämä sarja on mielestäni enimmäkseen täydellinen. Ainut miinus on se, että tässä oli mielestäni vähän liikaa raiskaamista. Sitä ja voimakasta väkivaltaa on tässä sarjassa paljon. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on älykäs ja kiero Ryan O’reilly, joka manipuloi jatkuvasti muita, mutta joka silti välittää paljon veljestään Cyrilistä. Ozin IMDb arvosana on 8,7. Oz sai 21 vuoden tauon jälkeen yllättäen jatkoa, ja vuonna 2024 tehtiin lyhyt elokuva ZO. ZO seuraa vankilasta vapautuneen Tobias Beecherin ja Ryan O’reillyn puhelua ja riitaa. Mikäli tämä lyhytelokuva menestyy Oz saattaa saada jatkoa erittäin pitkän tauon jälkeen. 

    Kylmä rinki (TV Series 1997–2003) – IMDb 

    ZO (Short 2024) – IMDb 

    Shameless US 

    Shameless US on vuosina 2011-2021 tehty yhdysvaltalainen draamakomediasarja. Tässä sarjassa on todella mustaa ja järjetöntä huumoria. Tämä sarja kertoo Gallagherien perheestä, jossa isä Frank on juoppo ja aika kauhea ihminen, ja äiti Monica on lähtenyt. Perheen vanhin lapsi Fiona yrittää pitää huolta perheestään, ja huolehtia nuoremmista sisaruksistaan, ja perhe yrittää pärjätä omillaan ilman vanhempia. Tässä sarjassa tapahtui vähän väliä kaikenlaista, ja niin monta järjetöntä asiaa, että on vaikea antaa edes esimerkkejä. Fiona esimerkiksi jätti vahingossa huumeita tasolle, jonka seurauksena perheen nuorin lapsi 2-3 vuotias Liam otti niitä, ja joutui sairaalaan ja Fiona vankilaan. Frank kännipäissään haastaa omat lapsensa oikeuteen, kun he häätävät hänet omasta talostaan. Eräs perheen lapsista Carl myy lapsena aseita koulussa, ja joutuu nuorisovankilaan. Eräs lapsista Debbie tulee teini-ikäisenä raskaaksi, ja kaikenlaista. Tätä sarjaa tehtiin 11 kautta. En muista tarkkaan mikä kausi oli paras, mutta kaudet 1-9 olivat mielestäni hyviä, ja kaudet 10-11 eivät enää niin hyviä. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on Carl Gallagher, joka on sarjan alussa sosiopaattinen lapsi, mutta sarjan edetessä aikuistuu ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi. Shameless US:n IMDb arvosana on 8,5. Shamelessistä on myös brittiläinen versio, joka on samalta tekijältä ja tehtiin ennen Shamelee US:ia. Olen nähnyt tästä brittiläisestä versiosta kaudet 1-6, ja sitäkin tehtiin 11 kautta. Shameless UK on mielestäni melkein yhtä hyvä kuin Shameless US, ja se on hyvä sarja, kunhan sitä ei ala liikaa vertailemaan amerikkalaiseen versioon. 

    Hävyttömät (TV Series 2011–2021) – IMDb 

    Hävytöntä (TV Series 2004–2013) – IMDb 

    Six feet under 

    Six feet under on vuosina 2001-2005 tehty yhdysvaltalainen draamakomediasarja. Tämä sarja kertoo hautaustoimistossa työskentelevästä Fisherien perheestä. Perheen lasten isä kuolee sarjan ensimmäisessä jaksossa. Sarjan nuorin lapsi Claire on sarjan alussa teini-ikäinen, ja David ja Nate ovat aikuisia. Tämä sarja on surullinen, syvällinen ja ajatuksia herättävä. Sarjan jokainen jakso alkaa sillä, että joku kuolee, ja myöhemmin jaksossa päähenkilöt järjestävät hänelle hautajaiset. Sarjan aikana henkilöhahmot kehittyvät paljon. Claire etsii itseään. David on piilohomo, joka tulee kaapista ulos. Nate kokee myöhemmin sarjan edetessä vaimonsa äkillisen menetyksen, joka saa hänet sekaisin surusta. Ja perheen äiti Ruth yrittää kovasti tapailla erilaisia miehiä, hänen miehensä kuoltua, kunnes lopulta löytää itselleen uuden sopivan miehen. Sarjassa olevaa David Fisheria näyttelee Michael C. Hall, joka on näytellyt myös Dexter Morgania. Sarja säilytti hyvän tasonsa alusta loppuun saakka. Tätä sarjaa tehtiin 5 kautta. Viimeinen 5. kausi oli ehkä sarjan paras. Ja sarjan lopetus on hyvin surullinen ja tunteita herättävä. Sarjan lopetus on ehkä surullisin asia mitä olen nähnyt yhdessäkään elokuvassa tai tv-sarjassa, ja se on saanut monet katsojat itkemään. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on perheen vanhin lapsi Nate Fisher. Six feet underin IMDb arvosana on 8,7. Six feet under on myös samalta käsikirjoittajalta Alan Ballilta kuin suosikki elokuvani American beauty. 

    Mullan alla (TV Series 2001–2005) – IMDb 

    Skins 

    Skins on vuosina 2007-2013 tehty brittiläinen draamasarja. Tämä sarja seuraa joukkoa teinejä, ja heidän elämäänsä ja haasteitaan lukion aikana. Tämä sarja on sisällöltään välillä hyvin synkkä, mutta siinä on välillä myös erittäin mustaa huumoria. Tässä sarjassa nuoret juhlivat paljon, osa heistä käyttää huumeita, ja osa sarjan keskeisistä hahmoista kuolee sarjan aikana. Tämä sarja on jaettu 3 generaatioon, ja kussakin näistä seurataan eri ryhmää nuoria. Tätä sarjaa tehtiin 7 kautta, ja kaudet 1-2 seuraavat ensimmäistä generaatiota, 3-4 kaudet toista ja 5-6 kaudet kolmatta generaatiota. Viimeisellä 7. kaudella osa sarjan aiemmista hahmoista tekee paluun, ja seurataan miten heillä menee lukion jälkeen. Olen itse nähnyt kaudet 1-4, ja osan kaudesta 7. Kausia 5-6 en vaivautunut katsomaan, koska niitä pidettiin huonompana, ja kun niissä vaihtuivat kaikki hahmot. Yksi sarjan hahmoista Effy Stonem, esiintyy sekä ensimmäisessä että toisessa generaatiossa, ja kausilla 1-4 ja 7. Hän on myös suosikki hahmoni tässä sarjassa, ja löysin hänen hahmonsa moniulotteisimpina ja mielenkiintoisimpana. Suosikki kauteni tässä sarjassa on 3. kausi, vaikka kausista 1-2 ollaan pidetty eniten. Kausi 7 on ihan ok, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin kaudet 1-4. Mikäli Cobra kaita tai Shameless US:ia ei lasketa teinisarjoiksi, Skins on silloin suosikkini kaikista teinidraama sarjoista mitä olen nähnyt. Yksi syy miksi pidän tästä sarjasta paljon voi olla se, että katsoin sen ollessani 18, jolloin olin hyvin lähellä sarjan päähenkilöiden ikää. Skinsin IMDb arvosana on 8,2. 

    Skins – Liekeissä (TV Series 2007–2013) – IMDb 

    Squid game 

    Squid game on vuosina 2021-2025 tehty korealainen draama- ja trillerisarja, joka on myös Netflix original sarja. Squid game kertoo isosta ryhmästä ihmisiä, jotka osallistuvat hengenvaaralliseen peliin, koska palkintona on erittäin iso raha summa, ja koska he ovat isoissa veloissa. Vain yksi pelaajista voi selvitä tästä pelistä hengissä. Pelin aikana pelaajat suorittavat ja kilpailevat erilaisissa peleissä, ja vain parhaat selviävät hengissä ja pääsevät eteenpäin. Sarjan edetessä henkilöitä kuolee ja tippuu pelistä pois koko ajan lisää. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on joko sarjan pahis ja pelin järjestäjä Oh II-nam, joka paljastuu pahikseksi vasta ensimmäisen kauden lopussa. Tai Seong Gi-hoon, joka on sarjan keskeisin ja ehkä sankarimaisin hahmo, joka on mukana sarjan alusta loppuun. Tämä sarja on yksi jännittävimpiä sarjoja mitä olen katsonut, ja se oli jännittävä melkein koko ajan alusta loppuun. Sarjan jännittävyys tekee siitä mielenkiintoisen seurata. Sarja laittaa myös miettimään asioita, kuten moraalia, ja elämän ja rahan arvokkuutta. Squid gamea tehtiin 3 kautta, ja minusta se oli hyvä sarja alusta loppuun, mutta ensimmäinen kausi oli mielestäni sarjan paras, ja finaali ei ollut mielestäni niin hyvä. Squid gamen IMDb arvosana on 7,9. 

    Ojing-eo geim (TV Series 2021–2025) – IMDb 

    Supernatural 

    Supernatural on vuosina 2005-2020 tehty yhdysvaltalainen fantasia- ja draamasarja. Sarja kertoo veljeksistä Dean Winchesteristä ja Sam Winchesteristä, jotka alkavat yhdessä metsästämään demoneja ja muita erilaisia hirviöitä. Myöhemmin he tapaavat pitkällä matkallaan paljon henkilöitä, kuten kadonneet vanhempansa Johnin ja Maryn, isänsä Johnin kaverin Bobby Singerin, omituisen, sosiaalisesti kiusallisen ja hauskan enkeli Castielin, älykkään ja hauskan demoni Crowleyn, joka muuttuu pahasta demonista vähemmän pahaksi sarjan edetessä. Yksi sarjan keskeisimpiä pahiksia on itse paholainen Lucifer, joka on mielestäni hyvä pahis. Sarjan jotkut jaksot ovat hyvin omaperäisiä, ja välillä sarjan kanssa on käytetty paljon mielikuvitusta. Sarja alkaa enemmän kauhu tv-sarjana, mutta menee sen jälkeen vähemmän pelottavaksi, ja joillain tavoin sekä hauskempaan että surullisempaan suuntaan. Supernaturalia tehtiin jopa 15 kautta, ja se on pisin tv-sarja, jonka olen katsonut loppuun. 5. Kausi on mielestäni sarjan paras. Kaudet 1-3 ovat mielestäni hyviä. Kaudet 4-5 erinomaisia. Kaudet 6-10 hieman tylsiä. Ja kaudet 11-15 hyviä uudestaan, ja kausi 11 on mielestäni lähellä jopa 5. kauden tasoa. Tässä sarjassa on erittäin paljon hyviä ja mielenkiintoisia hahmoja, mutta suosikkini on juuri ja juuri Castiel. Crowley tulee heti perässä toisena, ja Dean Winchester hyvänä kolmantena. Supernaturalin IMDb arvosana on 8,4, ja se voisi olla jopa korkeampi, jos sarja olisi säilyttänyt tasonsa koko keston ajan, tai jos sarja olisi lyhemmän pituinen. 

    Supernatural (TV Series 2005–2020) – IMDb 

    The Boys 

    The Boys on vuonna 2019 aloitettu sarjakuviin perustuva yhdysvaltalainen draamakomedia- ja toimintasarja, sekä Amazon prime original. The Boys on sattumalta samalta tekijältä kuin edellä mainittu Supernatural, ja sen on luonut Eric Kripke. Sarja kertoo korruptoituneista supersankareista, korruptoituneista ihmisistä, jotka hallitsevat heitä, ja ryhmästä moraalisesti harmaita henkilöjä, jotka taistelevat korruptoituneita supersankareja vastaan. Sarja pysyy koko ajan mielenkiintoisena ja viihdyttävänä, ja siinä on välillä hauskaa huumoria. Sarja on myös sisällöltään hyvin väkivaltainen ja shookeerava, ja jaksaa välillä yllättää katsojansa. Sarjaa on nyt tehty 4 kautta, ja viimeistä 5. kautta näytetään parhaillaan. En ole varma mikä on ollut tähän astisista kausista paras, ja The Boys on mielestäni säilyttänyt hyvin tasonsa koko ajan. Oma suosikki hahmoni tässä sarjassa on kova ja traaginen antisankari Billy Butcher. Sarjan narsistinen ja epävakaa pääpahis Homelander on myös erittäin mieleen jäävä ja hyvin näytelty hahmo. The Boysin IMDb arvosana on 8,6. Odotan mielenkiinnolla sitä, miten tämä sarja päättyy. The Boysista on myös 2 spin off sarjaa, Gen V ja The Boys: Diabolical. Nämäkin ovat ihan hyvä, mutta eivät lähelläkään The Boysin tasoa. 

    The Boys (TV Series 2019–2026) – IMDb 

    The Leftovers 

    The Leftovers on vuosina 2014-2017 tehty yhdysvaltalainen draama, fantasia- ja mysteerisarja. Sarja kertoo oudosta tapauksesta, jossa osa ihmisistä katosi mystisesti yhtäkkiä. Sarjan päähenkilö Kevin Garvey on poliisipäällikkö ja yrittää selvittää mistä on kyse ja pitää asiat järjestyksessä. Hänen vaimonsa Laurie on yksi kadonneista ihmisistä, ja hänen tyttärensä Jill on masentunut tapahtuneesta. Tämä sarja on mielestäni hyvin mielenkiintoinen, ja jotakin ihan erilaista kuin mikään muu mitä olen nähnyt. Tässä sarjassa on yllättäviä plot twistejä. Esimerkiksi sarjan päähenkilö Kevin kuolee yhdessä kohtaa sarjaa äkillisesti, käy tuonpuoleisessa, ja herää myöhemmin henkiin. Jakso jossa näin tapahtuu oli erittäin mielenkiintoinen, ja se on yksi suosikki jaksojani mistään tv-sarjasta. Tätä sarjaa tehtiin 3 kautta, ja 2. kausi oli mielestäni sarjan paras. Suosikki hahmoni tästä sarjasta on pappi ja moraalisesti erittäin hyvä ihminen Matt Jamison. The Leftoversin IMDb arvosana on 8,3. The Leftovers perustuu kirjaan, joka on myös mielestäni hyvä, mutta ei yhtä hyvä kuin tv-sarja. 

    The Leftovers (TV Series 2014–2017) – IMDb 

    The Shield 

    The Shield on vuosina 2002-2008 tehty yhdysvaltalainen rikosdraamasarja. Tämä sarja seuraa moraalisesti harmaan ja korruptoituneen poliisin Vic Mackeyn elämää, joka nappaa tiimiläistensä kanssa rikollisia. Tässä sarjassa ei ole niin vahvaa tausta juonta, ja se keskittyy pääasiassa erillisiin rikostapauksiin. Mutta sarjan alussa Vic murhaa erään poliisin Terryn, koska pitää häntä uhkana kiinnijäämiselleen, ja eräs toinen poliisi David Aceveba alkaa epäilemään häntä tästä. Loppua kohden Vic ja hänen tiiminsä joutuvat vaikeuksiin. Tätä sarjaa tehtiin 7 kautta, ja se säilytti mielestäni tasonsa hyvin koko keston ajan. Sarjan viimeinen 7. kausi oli mielestäni ehkä sarjan paras. Oma suosikki hahmoni tästä sarjasta on päähenkilö Vic Mackey. The Shieldin IMDb arvosana on 8,7. 

    Shield – Lain varjolla (TV Series 2002–2008) – IMDb 

    Siinä olivat 25 suosikki sarjaani. Toivottavasti löysit postauksesta uusia kiinnostavia sarja ideoita, joita voisit katsoa tulevaisuudessa. Saatan tehdä aiheesta toisen postauksen joskus tulevaisuudessa, jossa käsittelen muita mielestäni hyviä tv-sarjoja.